Direkt: Robert Collin kör nya Ford Mustang

Uppdaterad 2015-05-07 | Publicerad 2015-05-06

Robert Collin har åkt till München i Tyskland för att vara med om något historiskt.

För första gången någonsin säljer Ford sin superlegend Mustang i Europa.

Vi ringer Robert och hör efter hur det går!

Hallå Robert, känns det som du glider fram längs Highway 1 i Kalifornien?

– Inte direkt. Här är det tio grader kallt, grått och regntrist. Trots det tog vi en cabriolet och cabbade ner direkt, så klart. Men efter ett tag fick vi faktiskt stanna och ta upp taket igen, eftersom vi höll på att frysa ihjäl.

Hur är det att köra en amerikansk ikon i Tyskland? Tittar medtrafikanterna?

– Ja, faktiskt. Vi har sett en hel del andra cabbar ute och många verkar nyfikna och tittar mycket, så visst väcker den ett stort intresse den här. Men faktum är att vi började med att köra den fyrcylindriga versionen med 2,3-liters turbomotor med 314 hästar – det trodde man aldrig skulle få hända!

Det låter ovant, hur funkar det med en fyra i Mustangen?

– Den går väldigt fint med en manuell låda. Bra kraft i motorn och bilen ligger ganska fint vägen. Om man vet om att det är en fyrcylindrig motor så kan man tycka att det är lite konstigt, men det funkar faktiskt väldigt bra.

Och när ni tog upp taket försvann allt motorljud, eller?

– Nej, det märkliga är att kupén fylldes av betydligt mer motorljud med taket uppfällt. Så det är något artificiellt ljud från högtalarna som vi hör. I övrigt är det ombonat och betydligt bättre detaljkvalitet än den förra generationen.

Nu ska vi fortsätta köra här innan jag lägger vantarna på en V8:a i morgon, en rejäl spis med 418 hästar.

När nya Ford Mustang nu lanseras i Sverige är det första gången någonsin Ford säljer bilen genom sitt officiella återförsäljarnät i Europa. Den lanseras både med en 2,3-liters turbofyra samt en 5,0-liters V8:a för 320 500 respektive 366 500 kronor. 130 bilar är sålda, varav de flesta har stora V8:an.

Mer om nya Ford Mustang och Robert Collins testutlåtande kommer i ett framtida test i Aftonbladet Bil!

Följ ämnen i artikeln