Opel GT – snygg, sexig och smidig

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-04-17

Vem hade kunnat tro det här om Opel?

Den har en uppsyn som en huggorm och den kan bitas. Det ser en 264-hästar stark turbomotor till.

Mazda Miata får se upp – för nu är Opel GT här.

Vi har sett Opels kommande sportbil på bild en längre tid.

Och vi har längtat. Läst faktabladet och förstått att det här, ja, det kan bli riktigt bra. Bättre än Opel Speedster, om ni minns den.

Kanske är nya Opel GT inte såå mycket mera praktisk. Men den är definitivt mer homogen, mer solid.

Riktigt tysk är den inte heller. Grunden är Pontiac Solstice som kom 2005 och Saturn Sky är i det närmaste identisk med den nya Opeln. Alla tre tillverkas i USA.

Suffletten är handjagad och kåpan var knepig att få på plats. Elmanövrering skulle därför sitta fint. Och sidokrockkuddar – som inte finns alls.

Ingen lättviktare

Den är bakhjulsdriven, har en liten, lätt turbomotor istället för en V6:a och diffbroms vilket betyder att man slipper hjulsspinn i kurvorna.

Tvålitersmotorn på 264 hästar sitter fram, men är monterad ganska långt bak och viktfördelningen är närmast perfekt.

Men Opel GT är ingen lättviktare.

Hela 1 400 kilo med förare är inte småpotatis på 4,1 meter bil.

Sportiga Mazda Miata väger drygt 200 kilo mindre. Fast har sisådär hundra hästar färre.

Väl bakom ratten sitter jag bra – trots ett par missar:

• Ratten är inte ställbar i längsled.

• Stolarna är för bekväma, hör snarare hemma i Vectra än i en sportvagn. Men de passar ihop med fjädringen som är mer komfortabel än sportig.

Motorn, ja, den räcker. Mer än väl. Också den mer komfortabelt kraftfull än sportigt vass.

Så, hur snabb är egentligen Opel GT?

Tillräckligt. Men det är svårt att säga säkert.

GM visade upp bilen i USA och vi körde därmed på sniksoppa – 91 oktan. Då blir det inga 264 hästar…

Kurviga vägar helt rätt

Fast i sydvästra Kalifornien finns fantastiska serpentinvägar, släta som salsgolv och med bankade kurvor.

Det här är rätt element för GT. Greppet är massivt. Breda däck ger gastkramande kurvhastigheter. Balansen är neutral, chassit otroligt lyckat. Styrresponsen är rapp och känslan i ratten bra.

Summering: Opel GT är faktiskt en riktigt fin sportcab för det finfina priset av 299 000 kronor.

Vem kunde tro det om Opel?

Opel GT

Fredrik Pettersson

Följ ämnen i artikeln