Lysande framtid – men inte redo

Publicerad 2015-11-10

”Är inte i närheten av tillräckligt bra”

En intressant prototyp med framtidsutsikter.

Aftonbladet Bil har provkört Audis bränslecellsbil, trots att den är långt ifrån färdig.

– Vi kan inte lansera bilen som den är – den behöver vara kraftfullare säger, Armin Burckhart, chef för Audis konceptutveckling av bränslecellsbilar.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Vätgasbilar, är det framtiden?

Ute på marknaden har Toyota sin Mirai och Hyundai har en version av Santa Fé. Men hur är det i övrigt, hur mycket jobbar övriga biltillverkare med vätgas? Som exempel så tro Volvo inte på tekniken, men premiumtyskarna jobbar alla stenhårt på att komma ut på marknaden.

Audi håller, trots att de inte ens säljer en bil i segmentet, på att övergå till generation fem av sina vätgasdrivna bränslecellsbilar.

– Vi kommer att realisera tekniken, men inte förrän vi är redo. Vi vill sälja en bil som fungerar för alla – och det gör inte systemet idag, säger Immanuel Kutchera, som jobbar med bränslecellsutvecklingen på Audi.

Tål inte värme

De problem Audi har stött på är dels att dagens system inte klarar av höga temperaturer. Redan över 30 grader börjar man förlora effekt och när det blir 40 grader eller varmare så är förlusten dramatisk.

Dessutom är de bränsleceller som används för att få ut energin ur vätgasen alldeles för dyra för att det ska bli en gångbar slutprodukt. Och slutligen, de prototyper man har nu har alldeles för dålig prestanda för att få bära de fyra ringarna i nosen.

– 170 kW (230 hk) är inte i närheten av tillräckligt bra, säger Immanuel Kutchera.

Känns kraftlös

Enligt siffrorna accelererar bilen 0-100 km/h på 7,9 sekunder, har en topphastighet på 200 km/h och en räckvidd på 50 mil. Så hur är det att köra en vätgasbil?

Svaret på det är ganska så odramatiskt. Förvisso märks det tydligt att den A7 h-tron vi kör är en prototyp. Vinandet och susandet från drivlinan är påtagligt. Bilen känns även tung… och väldigt kraftlös. Visst man kan få upp farten rätt bra, men den saknar all den respons man är van vid från Audi-bilar och ligger man i 100 km/h är den otroligt orkeslös för att göra en omkörning.

Nu kanske man inte ska dra allt för stora växlar på hur körkänslan i bilen är, den är ju långt ifrån färdig. Men det är intressant att göra jämförelsen med övriga Audi-bilar. Detta då den tyska tillverkaren just tänker sig att en vätgasbil ska vara precis som en bensin eller dieselbil. I varje fall när det kommer till att leverera samma körglädje som övriga modeller.
Men när kan man då förvänta sig att den hamnar i orderböckerna?

– Vi vill komma ut på marknaden, men det kommer att ta 5-6 år. Vi kan inte lansera bilen som den är – den behöver vara kraftfullare, säger Armin Burkhart, chef för Audis konceptutveckling av bränslecellsbilar

Bilen färdig – när marknaden är redo

Den tänkta lanseringen är avvägd dels mot att tekniken ska fungera fullt ut och dels på att det ska funnas en fungerande infrastruktur med vätgasmackar. Enligt Audi har Tyskland planer på att utöka dagens 15 tankställen till 600 år 2020.

Så summerat, Audis vätgassatsning är intressant. Lång räckvidd, kort tankning och utsläppsfri körning är strålande, särskilt om det inte kommer med några kompromisser.

Spännande absolut, men som sagt – det är fortfarande en bit kvar innan koncept blir verklighet.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln