Volvos succé – visar starka siffror överallt

Publicerad 2016-04-06

Det ”rullar” verkligen på för Volvo.

Märket går starkt på alla fronter och imponerande nog har man haft en tvåsiffrig ökning  under första kvartalet.

Och den stora ”ökaren” är självklart nya XC90.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Att Volvo behövde en nystart efter Ford-eran var det nog ingen som ifrågasatte. Och under sin nya kinesiska ägare har det svenska märket blommat ut. För tionde månaden i rad redovisade Volvo en global ökning där alla regioner bidrar.

I USA gjorde Volvo sin nionde månad i rad med tvåsiffrig ökning (15,9 procent i mars), I Europa var ökningen 13,1 procent och i Kina låg uppgången på 13,9 procent.

Stor bidragande orsak till framgången är nya generationen av XC90 som lanserades i fjol – och som fått igång intresset rejält för märket.

XC60 storsäljaren

Men även om den nya suven är ”flaggskeppet” och den stora nyheten – när det kommer till volym är det gamla XC60 som drar det tyngsta lasset. 14 676 bilar av totalt 52 279 var XC60:s. Näst bäst säljande är V40 (10 965 sålda) följt av XC90 (8 541).

Under första kvartalet stannar försäljningen på 120 591 sålda bilar, 11,9 procent över fjolåret. Om den här takten håller i sig innebär det att Volvo kommer att slå sitt tidigare rekord och hamna kring 560 000 sålda bilar.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln