Teslas strategi avslöjad – de får betala kalaset

Uppdaterad 2019-07-14 | Publicerad 2016-09-02

Med budgetmodellen Tesla 3 är det slut på gratisåkandet.
Frågan har varit om ägarna kommer undan med en engångsavgift, eller måste betala löpande som på macken?
Nu avslöjar inaktiv kod på hemsidan att de som kör ”folkbilen” förmodligen kommer finansiera företagets kostsamma nätverk av laddstationer. 

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Tesla har annonserat att deras globala nätverk av superchargers är och förblir gratis för de som kör S och X-modellerna. Reservationen har varit att de som köper instegsmodellen av S måste betala en avgift motsvarande 2 600 dollar för att få ladda fritt.
Företagets kommande budgetmodell Tesla 3 ska kosta från 35 000 dollar vilket är ungefär hälften av en S-modell. Bilen kommer ha en räckvidd på 345 kilometer med plats för fem personer.

Ingen kommentar

Så långt är allt väl, men kommer förarna undan med en engångsavgift, eller måste de betala varje gång de laddar bilen? Det enda som Tesla har sagt är att Model 3 kommer ha tillgång till supercharger-nätverket ”som tillval”. Men nu har en hacker upptäckt inaktiv kod för inbetalning på hemsidan MyTesla, där man kan köpa ”supercharger credits” i enheter om kWh.
Alla vet att det globala nätverket av laddstationer är en tung ekonomisk post för företaget, och upptäckten på hemsidan pekar mot att de som kör budgetbilen kommer finansiera investeringen. Tesla har inte kommenterat upptäckten, och med ett år kvar till produktionsstart kan frågan kännas avlägsen – men redan veckan efter lanseringen hade 325 000 bilar förhandsbokats. Nu väntar de och alla andra köpare på ett svar.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln