Audis nya – den sista av sitt slag

Publicerad 2016-07-07

Istället för V8-muller – ett elmotorsus.

Audis nya prestandamotor är troligtvis den sista av sitt slag, det avslöjar en VW-källa.

– Det skulle vara väldigt svårt att motivera den enorma investeringen en ny V8 innebär, säger hen till Autocar.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

För de flesta motorentusiaster är motorljud en lika viktig ingrediens som prestanda. Har man en biffig bil, vill man att den ska låta därefter. Olika märken har olika karaktärsljud och motorvrålet/dundret/mullret bidrar till och förstärker körupplevelsen.

Men i allt raskare takt ser det ut som att de förbränningsmotorernas era är förbi och ”Rex V8” är snart ”R.I.P V8” – istället är det elmotorer som gäller.

Ingen bra investering

När det gäller VW-gruppen kan Audis senaste V8 vara den sista av sitt slag. Brittiska Autocar har en källa som avslöjar att intresset för klassiska ”muskelmotorer” är borta.

– 2025 så planerar Audis ledning att mellan 25 och 35 procent av Audis försäljning kommer att vara batterielektriska bilar. Det skulle vara väldigt svårt att motivera den enorma investeringen en ny V8 innebär på grund av kostnaderna för utvecklingen av elektriska drivlinor. Man måste ställa sig frågan vilken som är den bästa investeringen, säger källan.

Ska användas inom koncernen

Nya V8-motorn debuterade i dieseltappning i ”supersuven” SQ7. Framöver kommer bensinversionen och den ska användas i kommande Audi-, Bentley- och Porsche-modeller.

VW-gruppen är dock inte ensamma om att snegla på pensionering av de stora motorerna. Allt strängare utsläppskrav innebär att hela konceptet med en maffig V8 har en mörk framtid.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln