Chockhöjt pris på nya Volvo-kombin

Uppdaterad 2015-03-20 | Publicerad 2015-03-11

Så blir efterträdaren till V70

Volvo befinner sig mitt i sin största omställning någonsin.

Om bara fem år ska hela modellutbudet vara ersatt – och närmast ligger folkhemskombin.

V70 blir V90 – och priset chockhöjs.

Det åldrande modellprogrammet hos Volvo är på väg att ersättas, modell efter modell. Först att bytas ut var XC90 – och närmast på tur står folkhemskombin V70 och sedanen S80 som byter namn till V90 och S90.

För att Volvo ska växa vill de bli mer premium och konkurrera med tyskarna Audi, BMW och Mercedes. Det betyder att framtida Volvos blir lyxigare – men också att prislappen ökar rejält.

Kan komma starkare motorer

Grunden och plattformen i nya V90 blir densamma som i nya XC90, det vill säga den Volvo-unika SPA-plattformen som går att anpassa för såväl små som stora bilar. Det innebär att det blir basen samtliga framtida Volvo-modeller från 60-serien och uppåt hädanefter.

SPA-plattformen betyder ett brett teknikutbyte mellan V90 och XC90. Motorerna, såväl de diesel- som bensindrivna, blir desamma och mest troligt lär V90 komma i en exklusiv laddhybridversion med 400-hästarsdrivlinan i T8 Twin Engine.

Källor hintar också om att en starkare dieselmotor är att vänta. Som det är nu levererar den mest kraftfulla 225 hästkrafter – vilket ter sig svagt jämfört med de tilltänkta tyska konkurrenternas.

Volvo menar självsäkert att nya XC90 är en av världens absolut säkraste bilar. En unik fjädrande säteskonstruktion ska bland annat minska ryggskador vid avåkning. Och för att Volvo ska nå sin Vision 2020, att ingen ska dö eller skadas allvarligt i en ny bil från företaget, gäller det att nya V90 är minst lika säker.

Priset chockhöjs

Men när företaget vill bli mer premium uppstår dock ett problem för Volvo. När prislappen höjs blir det svårt för dem att upprätthålla den 20-procentiga marknadsandelen de har i Sverige. De påminns ideligen av Volkswagen som jobbar stenhårt för att Passat ska bli vårt lands mest sålda bil – och den är på god väg.

För hur ska Volvo V90 behålla sin stora kundkrets som framför allt består av tjänstebilsförare om prislappen skjuter i höjden?

– Vi kommer att säkerställa att de varianter som täcker majoriteten av våra nuvarande köpare i Sverige kommer finnas tillgängliga även i framtiden, något som blir extra viktigt när vi talar om ersättarna för V70 och V60. Vi kommer inte förlora vår position på den svenska marknaden och det finns inget framgångsrikt bilföretag i dag som inte är framgångsrika på sin hemmamarknad. Det ska ingen kund behöva oroa sig för, sa Lex Kerssemakers i samband med lanseringen av XC90.

Trots det erfar vi att prislappen på nya V90 kommer stiga med ungefär 20 procent. Det innebär att ersättaren till V70 som i dag har grundpris på 284 000 kronor lär kosta närmare 340 000 kronor.

Vilka varianter som Volvo planerar för den svenska marknaden återstår att se – men oavsett har den stora skor att fylla. Titeln som folkhemskombi är inget man ger bort i första taget.

Följ ämnen i artikeln