Vågad och kaxig - en fröjd att köra

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-11-20

BMW Z4 -en mycket bättre sportbil

BMW fortsätter att förnya sin design.

Nu med sportbilen Z4.

En mycket bättre sportbil än föregångaren Z3.

BMW framhäver att Z4 inte är en efterträdare till Z3, utan en helt ny bil, betydligt bättre än gamla Z3.

BMW Z4 är tuff, vågad och kaxig. Designen är allt annat än slätstruken men i sittbrunnen råder ett mer avskalat formspråk, med sedvanligt fint detaljarbete.

Mmmm... en karamell

Den sportigt lilla ratten är en karamell och instrumenteringen lika enkel som lysande i sin utformning. En av marknadens läckraste inredningar.

Utrustningsnivån är hög, förutom antisladdsystem (DSC) finns Dynamic traction control (DTC), ett avancerat antispinnsystem som standard.

BMW Z4 har elektronisk servostyrning med variabel utväxling, vilket ger extremt direkt och lätt styrning i låga farter.

När hastigheten tilltar minskar servoverkan och styrningen blir tyngre.

Inbyggt i systemet finns även en spårkorrigerande funktion som dämpar framhjulens spårkänslighet. På viss bekostnad av styrkänslan.

Motorresponsen har förbättrats, vilket knappt behövs då BMW:s treliterssexa på 231 hästar är en av nutidens mest sympatiska maskiner.

Körställningen är mycket bra och det finns mer plats åt alla håll än i gamla Z3.

Bilen är påfallande tyst med suffletten uppe, men bilens form funkar bäst med taket nere. Självklart är bakrutan av glas.

Elmanövrerat tak är standard och skådespelet vid nercabbning tar dryga sju sekunder. Den främre delen av taket tjänstgör som lock i nerfällt läge. Smart.

En fröjd i kurvor

På kurvig väg är Z4 en fröjd att köra, grepp finns i massor och den sexväxlade lådan (standard på 3,0i) är kort sagt underbar att spaka.

Priset för en Z4 2,5i blir cirka 350 000 kronor, och för en 3,0i cirka 400 000 kronor.

För det får man en grabbnäve attityd, djärv design och avancerad teknik. Men är det en hårig sportbil man vill ha är Porsche Boxster fortfarande ett självklart val.

Provkört:

BMW Z4 3,0i

John Argelander (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln