Snö och halka avslöjar bilarnas brister

Uppdaterad 2012-01-20 | Publicerad 2012-01-11

Robert Collin: Därför testar vi i Norrland – år efter år

Foto: Lasse Allard

Vi som testar bilar har ingenting emot att köra bilarna i södra Europa. Det är varmt och solen skiner. En blodig köttbit eller en dagsfärsk fisk på restaurang kostar inte en förmögenhet. Och bilarna är dessutom alltid splitter nya.

Men hur heltäckande kan ett sådant test bli?

Körning på slät asfalt, som döljer eventuellt buller och stötighet. I dagsljus som inte säger något om strålkastarna. Och i temperaturer som aldrig låter värmesystemet jobba på allvar.

Körning här hemma är alltid bättre, även om vi ofta får vänta lite till på att de nya bilarna ska komma till Sverige. Allra bäst är förstås att testa bilarna på vintern. Då avslöjas obönhörligt tillverkarnas försök till genvägar.

Förra vintern visade vårt vintertest att alldeles nya modeller från Subaru och Audi inte får upp värmen i kupén om temperaturen sjunker mot minus 20 grader.

Tidigare år har våra vintertester visat att Hyundais stadsjeep hade för klen koppling, den brann upp när vi försökte ta oss fram i djupsnö. Snart fick alla Santa Fe en kraftigare koppling. Vi har visat att VW Touareg inte tog sig fram i djupsnön, trots sitt på pappret så avancerade system. Efter testet fick bilen förbättrad antispinn-elektronik. Volvo C30 fick lugnare köregenskaper sedan vi visat att bilen var på tok för yvig på halkan.

Ja, vintertester är viktiga för att de görs i kyla, i mörker och på hala vägar.

Efter årets test gissar jag att Ford Focus inte får mer beröm för sitt helljus med automatisk avbländning. Nu bländar det av om helljuset råkar lysa på en snövall, en vägskylt eller om ljussensorn upptäcker ett gatljus längre fram. Och sen är det inte säkert att systemet bländar på igen.

Och jag är nästan säker på att Hyundai och Kia får bättre antisladdsystem. Nu är det så illa att Kia Ceeds relativt fina köregenskaper faktiskt försämras när det yxiga antisladdsystemet griper in i halkan!

Att nya Hyundai I40, som i ett test i annan biltidning slog Volvo V70, har ett uselt helljus, har både vi själva och andra redan skrivit om. Men vintertestet som till större delen körs i mörker, det är så i Norrland så här års, visar att bristen på ljus är direkt trafikfarlig. Det är ju alldeles svart en bit framför bilen. Trots att allt är vitt av snö.

Men koreanerna är lyhörda. Snart lär det lysa ordentligt även från Hyundai.

I år har vi testat sju svenska bästsäljare i tre olika klasser. Volvo V70-klassen, Mellanklassen och Golf-klassen. Billigaste bil i testet, Kia Ceed kostar ungefär hälften jämfört med de dyraste bilarna, Audi A6 och BMW 5-Serie.

Vilken modell är rätt bil för dig? Läst testet och bli säker. För även om du bor i Skåne eller i Stockholm så är det vinter en stor del av året. Med hala vägar, kyla och mörker.

Och en sak kan jag avslöja redan nu. Fast det ligger utanför själva testet. Försök inte att köra in i Norrlands inland med ett Tele2-abonnemang. Då blir det tyst i luren.

Följ ämnen i artikeln