Cab-krisen är här

Publicerad 2014-10-16

Nu vill ingen köra taklöst längre

Cabrioleternas tid är förbi.

Försäljningen dalar och det byggs bara hälften så många som för ett par år sedan.

Nu struntar tillverkarna i ersättare till dagens modeller.

Volvo C70 och Peugeot 207CC har en sak gemensamt. De kommer inte få en direkt ersättare. Marknaden för cabrioleter har sjunkit som en sten de senaste åren och inom de närmaste åren kommer modellutbudet att minska kraftigt.

Enligt uppgifter från Autofacts, en avdelning hos PricewaterhouseCoopers, som Automotive News visar har tillverkningen av cabrioleter i Europa och Nordamerika minskat från 827 000 bilar under 2007 till 444 000 bilar ifjol.

Det leder till nedläggning av fabriker, bland annat tvingas finska Valmet, som har 15 procents marknadsandel, stänga sufflettfabriken i Osnabruek i Tyskland om tre år. Även Webasto med 49 procents marknadsandel för cab-konstruktioner har också tvingats stänga fabriker. Och VDn där tror inte att framtidens mindre marknad kan rymma dagens tre stora företag.

Användes förr för att visa upp sig

Enligt analytiker som Automotive News frågat beror raset på en ny typ av bilköpare som inte längre vill köra taklöst.

– Tidigare köpte folk cabrioleter eftersom de ville visa att de tillhörde en speciell grupp i samhället. Nu visar folk i stället att de är speciella genom att köpa en Tesla eller en BMW i3, säger trendanalytikern Sven Gabor Janszky.

Ingen cab i Asien

Norden tillsammans med Storbritannien, Tyskland och delstaterna Kalifornien och Florida är klassiska huvudmarknader för cabrioleter, men i övriga världen är försäljningen blygsam. I Asien och Mellanöstern säljs det nästan inga över huvud taget.

– I den vildaste dröm skulle inte de låta solen skina på huvudet hela tiden, säger PwC-analytikern Christoph Stuermer.

Så var köper vi i stället? Suvar, suvar och åter suvar. I Nordamerika och Europa tillsammans byggdes det 7,8 miljoner suvar ifjol. Jämfört med 440 000 cabrioleter.