Efter skandalen: Köpstopp på VW

Publicerad 2015-11-16

Det svenska byggjätten Skanska agerar efter Volkswagens dieselfusk.

Aftonbladet Bil kan avslöja att de infört köpstopp på VW som tjänstebilar.

– Tills vi vet vad åtgärderna är behåller vi köpstoppet, säger Mikael Telerud, ansvarig för tjänstebilar på Skanska Sverige till Aftonbladet Bil.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Mikeal Telerud, Fleet Manager på Skanska Sverige

VW-skandalen med manipulerad mjukvara har varit rubriker i snart två månader. Än så länge vet ingen hur illa det är ställt och vilka andra som har fuskat. Några som dock tidigt tog ställningstagande var svenska byggjätten Skanska – som redan dagarna efter nyheten valde att lägga alla inköp av VW-bilar på is.

– Den 28 september satte vi oss ner och stötte och blötte hur vi skulle göra. Det första vi tänkte på vad detta kan innebära för Skanska. Hur påverkar det miljön, vilka kostnader kommer till och så vidare, säger Mikael Telerud.

Innebär problem

Efter att beslutet togs så har enbart vissa av de beställda bilarna, de mer Euro6-motorer levererats. Men eftersom nästan hälften av Skanska Sveriges bilpark, cirka 900 av 2 000, består av Volkswagenbilar innebär köpstoppet vissa problem enligt Mikael.

– VW är en stor leverantör och vi köper runt 150 bilar om året. Det som främst berörs av köpstoppet är våra lätta lastbilar, och i vissa nischer är det bara VW om erbjuder ett alternativ. VW är helt enkelt de som har bäst utbud. Visst kan vi byta ut vissa enstaka bilar om det är brådskande, men det är inte alltid så lätt.

”Gamla” bilar ett problem

Mikael säger att just Caddy, Transporter och Amarok är exempel på bilar som det inte är enkelt att hitta ersättare till.

– De gamla bilarna ger oss ett problem, de är inte ”gamla” så, men det är bilar som vi gärna vill byta ut. Volkswagen har haft full förståelse för vårt agerande och har hanterat det bra. Vi måste helt enkelt ha full koll på vad vi äger och leasar. Nu har vi sagt så här. Tills vi vet vad åtgärderna är behåller vi köpstoppet. När vi vet mer så kan vi ta ett nytt beslut, men just nu väntar vi in vad som händer.

Ingen har brutit avtal

Volkswagen Sverige bekräftar att det finns företag som valt att pausa samarbetet och där beställda bilar blivit stående.

– Det gäller Caddy med Euro5 som vi satt leveransstopp på. Vi har full förståelse för att företag väljer att pausa beställningarna. Men det finns ingen som har avbrutit något avtal, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen Sverige.

Vad innebär det här för er, tappar ni marknadsandelar?

– Man kan väl säga att det är en väldigt tuff marknad och har varit det länge. Det finns många duktiga och kompetenta aktörer, därför behöver vi hela tiden ligga på topp. Just nu har vi många möten med våra kunder och de vill ha mer information om åtgärderna.

Vad händer nu?

– I nuläget håller man på att presentera åtgärder för myndigheterna. Vi kan inte ge en exakt tidplan, men vi ska påbörja åtgärderna i början av nästa år, säger Marcus Thomasfolk.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Aftonbladet Bil