Monster-kärran

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-02-19

Aftonbladet testkörde världens starkaste lastbil

TORSLANDA. Hade en dejt med världens starkaste.

Blev helt knäsvag.

Men känslan av att behärska bjässen var härlig.

Rekordstarka lastbilen är 16 meter lång och kan transportera mellan 80 och 120 ton.

Här möter världens starkaste lastbil, nya Volvo FH16 700, pressen. Aftonbladets reporter och fotograf, med var sitt B-körkort, var på plats på Hisingen i Göteborg. Att köra giganten är inte så märkvärdigt. Åtminstone inte om det är på inhägnat område, med instruktör i hytten – och i en topphastighet av blygsamma 50 kilometer i timmen.

Tre blanka steg leder upp till förarstolen.

– Alltid ansiktet in mot hytten när du klättrar in, säger en lätt nervös Merril Boman, pr-chef Volvo Lastvagnar.

Bjässen kostar en miljon och har automatlåda.

Gigantiska sidospeglar gör att du har hyfsad koll bakåt. Stolen går att ställa in med millimeterprecision.

Förvånansvärt lätt

Trepunktsbältet på, en lätt vridning på startnyckeln. Ett diskret muller bekräftar att motorn på 700 hästkrafter är beredd. Som att köra två Corvetter – samtidigt.

– Man får tänka sig för, säger Merril Boman.

Det är strålande sol, tre minusgrader och torr vägbana.

Men kurvorna är många och hela ekipaget på 16 meter ska helst vara kvar på asfalten. Att hlla den där är ändå förvånansvärt lätt i förhållande till storleken.

Lastbilen kan transportera 80–120 ton, så kallat tungdrageri, och kan användas till att köra bland annat timmer i svenska skogar och vindkraftverk från tillverkare i Danmark.

Och bränsleåtgången per transporterat ton motsvarar en personbil som drar 0,13 liter per mil.

Men vi testade inte att backa. Kändes inte rätt att utsätta Volvokillarna för den prövningen.

Och äntligen har knäna slutat darra.

Följ ämnen i artikeln