Släpp hästarna fria!

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-06-24

Klassiska Mustang GT från 1966 möter dagens vilde – Shelby GT 500

Vi har lagt vantarna på en riktig läckerbit.

En Mustang GT Cabriolet från rekordåret 1966.

Originalet möter nutid i form av superbilen Shelby GT500.

Björn Wallman glider upp bredvid min moderna Shelby GT500 i en röd -66 Cabriolet. Det känns speciellt att låta dagens retrostukade Shelbymonster möta sitt ursprung i form av en riktigt fin Mustang GT Cabriolet.

Fordmannen från Bromma, Björn Wallman, är en perfekt ciseron i Mustangens värld. Dagen till ära kör han ett av Sveriges finaste exemplar, en GT-bestyckad cab ursprungligen ägd av en tjänsteman vid Fords huvudkontor i Dearborn.

– Min vän Olle Sandström köpte bilen 1992, en rostfri lågmilare och har sen förbättrat den, berättar Björn.

Bilen ägs numera av Sandströms döttrar då han själv lämnade jordelivet i höstas.

Bottenlacken sprack

– Den är helt original och bara ommålad med moderna färger en gång i tiden i USA. Vad jag vet finns ingen som inte är ommålad.

– Problemet med 60-talets lack var att grundlacken sprack och då spricker topplacken också, därför tappade de lystern redan efter tio år.

Idag skiner Sandströms bil starkare än de flesta Mustanger från sin tid och betingar ett värde upp mot 400 000 kronor. Ganska långt ifrån baspriset på 2 750 dollar 1966. Detta exemplar är dock fullmatat med 289-motor, GT-paket, deluxeinredning, radio, automatlåda och ac, något som trissade upp priset rejält.

– Jag hade en Mach 1 som var svensksåld från början med all utrustning och köpordern hade säljaren kvar. Baspriset var 2 400 dollar men den här bilen såldes för 4 800 dollar.

Vad innebär GT-paket och deluxeinreding?

– Som original har Mustang aluminiumlister längst ner på dörrsidorna. GT-paket saknar dessa och istället sitter vita stripes med GT-emblem där och i grillen sitter två dimljus. Skivbromsar och sportigare fjädring ingick också.

Gott om GT-kopior

– Ford sa deluxeinredning, men i folkmun kallas det ponnyinredning för hästemblemet på stolsryggen. Paketet innefattar även träratten, träpaneler på instrumentbrädan, annorlunda stoppade dörrsidor och andra dörrhandtag.

Är GT-paketet vanligt?

– Nej, det finns många fejkade GT. Om du tittar på skylten som sitter vid dörrstolpen kan du se om det står rätt koder, men den kan också vara bytt.

Varifrån kommer ditt Mustangintresse?

– Det började med att min svåger köpte en -65:a på 70-talet. Då tyckte man att det var raggarbilar, vi höll ju på med äldre bilar från 30-talet. Men efter att han köpt och sålt några lågmilare smittade det till slut av sig på mig.

Vad tycker du om den nya Mustangen?

– Den skulle klä mig bra om jag hade råd att förlora pengar.

Vad är det som gör Mustang så speciell för dig?

– Jag gillar den tidens design, men framförallt är de praktiska att åka i. Lagom stora, sköna att köra.

– Sen går det att göra dem sportiga, eller bekväma eller som man vill helt enkelt. Viktigast är kanske tillgången på delar, pajar någonting är det bara att köpa nytt.

Finns det något som är svårt att få tag på?

– Luftburken är en bristvara eftersom många rostat sönder och en hel del slängde dom faktiskt förr. En sådan i fint skick kostar 3 000 spänn idag, säger Björn Wallman.

Nog snackat. Nu drar vi iväg på testkörningen.

Läs hela testet här  exklusivt för Plus-prenumeranter!

Följ ämnen i artikeln