Säljer unika Volvon: Finns i två exemplar

Uppdaterad 2016-11-28 | Publicerad 2016-11-25

Se cabben i bildspelet

Det här är ingen vanlig Volvo PV51. I dag finns bara två av de specialbyggda cabbarna kvar i världen.
Nu ligger den ena ute på Blocket, med prislappen 649 000 kr.
Se bilderna på den välbevarade 37:an.

Volvo gav Gustav Nordbergs Vagnfabrik uppdraget att skapa karossen för cabversionen av PV51. En av bilarna har funnits kvar i firmans familj, men nu säljer karossbyggarens barnbarn 37:an på grund av platsbrist. Här kan du se annonsen på Blocket.

Med två exemplar kvar i världen är det svårt att sätta ett värde på bilen, men prislappen 649 000 kr verkar inte ha skrämt köparna. Intresset varit stort, bland spekulanterna finns bland annat en belgisk Volvoåterförsäljare.

Otroligt välbevarad

Cabben är inte bara unik – den är otroligt välbevarad.
– Bilen renoverades i slutet av 50-talet av Carl Norberg, och den är faktiskt helt orörd sedan dess – både lacken och inredningen. Och suffletten ser ut att vara i nyskick trots att den också är från 50-talet. Allt är i väldigt bra skick på den här bilen, säger Joakim Nordström, på Ricond AB Bilförsäljning i Vallentuna.
Han har kört många 30-talsbilar, men konstaterar att Volvons höga kvalitet får den att stå ut.
– Den låter nästan ingenting maskinmässigt – man hör knappt att motorn är igång. Trots att bilen är så gammal känns den jättebra både i växellåda och koppling. Det är kul att Volvon har en så hög kvalitetskänsla, säger han.

Få mil på 80 år

Sedan 1937 har Volvon rullat 9 036 mil. Under huven sitter en sexcylindrig sidventilsmotor på 3,7 liter som ger modiga 87 hästkrafter. Andra trevliga detaljer är självmordsdörrar och fina radialdäck.

När Volvo lanserade Carioca-modellen 1935 så innebar det ett rejält tekniskt kliv framåt. PV36 hade en aerodynamiskt utformad kaross inspirerad av Chrysler Airflow. Men prislappen på 8 500 kr var för styv, och Volvo fick verkligen kämpa för att bli av med de sista exemplaren. Samtidigt flödade marknaden av små prisvärda importbilar – och för att klara av konkurrensen krävde de svenska Volvoåterförsäljarna att en mindre och billigare modell skulle utvecklas. Volvos svar blev PV51.

Skrothandlare byggde pickup av konceptet

Inför utvecklingen av Cariocan ville biltillverkaren släppa en testballong för att se hur de svenska köparna ställde sig till en strömlinjeformad modell. Uppdraget att skapa karossen gick till Gustav Nordbergs Vagnfabrik. De tog fram konceptbilen Venus Bilo, som visade upp 1933. Exemplaret överlevde till mitten av 50-talet. Då ägdes bilen av en dansk skrothandlare som gjorde om den till en pickup. Därefter försvann Venus Bilo spårlöst.

Kungliga bilar

Andra kända fordon av Gustav Nordbergs firma var den sjusitsiga Cadillac som byggdes åt Gustav V 1930, samt tenniskungens personliga favoritbil – en Cadillaclimousine från 1938. Mellan 1912 och 1953 hann företaget även tillverka 35 karosser för Rolls Royce. Så Gustav Nordbergs Vagnfabrik är ett känt namn även internationellt. Nu kan du köpa en del av historien.

Följ ämnen i artikeln