Lista: Vanligaste felen som ger bilen underkänt

Uppdaterad 2016-09-15 | Publicerad 2016-08-29

Andelen fordon som underkänns vid besiktningen med krav på efterkontroll fortsätter att minska.
2015 var andelen bara drygt 27 procent. Se topplistan med de vanligaste felen.
Resultaten ger vind i seglen för Transportstyrelsens förslag om en ändring av hur ofta bilarna behöver kontrolleras.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook

Under 2015 genomfördes totalt 3 688 317 kontrollbesiktningar av personbilar i landet. 27,2 procent underkändes med krav på efterkontroll. Motsvarande siffra för 2014 var 28,2 procent – men går man tillbaka till år 2000 låg siffran underkända bilar på hela 35 procent.
– Då ska man tänka på att det mellan 2009 och 2016 har tillkommit ytterligare poster i besiktningen som inte fanns tidigare, och ändå blir resultaten så mycket bättre, säger Mikael Andersson på Transportstyrelsen.

Tillhör grundläggande kunskaper

Han konstaterar att resultaten inte överraskar, men han påpekar att många fler skulle godkännas om bilägarna själva lade manken till. 
– Tyvärr är några av de vanligaste felen sådant som fordonsägarna enkelt kan fixa själva. En sådan sak är den första punkten på listan, positionslyktan. Att byta en lampa i strålkastaren borde man ju klara av – det tycker jag tillhör de grundläggande bilkunskaperna, säger han.
Andra problempunkter på topplistan 2015 är parkeringsbroms bromsverkan, spindelled, styrled, skyltlykta, färdbroms – bromskraftfördelning, avgassystem, bromsrör, och ombord-diagnossystem.

I linje med utredning

Mikael Andersson håller med om att den positiva utvecklingen ger vind i seglen för det förslag kring en uppluckring av besiktningsreglerna som Transportstyrelsen överlämnade till Näringsdepartementet förra året. Utredningen föreslår att bilar och lätta lastbilar ska få en första besiktning efter fyra år och därefter vartannat år – detta istället för dagens regler med första besiktningen efter tre år, sedan det femte året, följt av årliga besiktningar. Totalt innebär förslaget 35 procent färre besiktningar.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln