Här kör flest dieselbilar

Publicerad 2018-04-04

Dieselbilar är populära – men kan förbjudas i de nya miljözonerna.

Över en miljon dieselbilar riskerar portas från de nya miljözonerna i framtiden.
Men dieselbilsinnehavet varierar kraftigt i landet.
I Solna är mer än varannan bil dieseldriven – på Gotland bara en av fem.

När de nya miljözonerna införs 2020 kan många bilägare tvingas se sig om efter en ny bil. Kommuner får då möjlighet att porta äldre bensin- och dieselbilar från hela eller delar av städer.

Inte minst dieselbilarna har varit i fokus de senaste åren, efter att Volkswagens utsläppsfusk uppdagades 2015.

Skärps 2022

2022 skärps miljözonerna. Av dagens 1,6 miljoner dieselbilar skulle över en miljon stängas ute, visar siffror från Trafikanalys som nyhetsbyrån Siren sammanställt.

– Men man ska tänka på att det är fyra år framåt. Alla bilar som registreras nu är euroklass 6, samtidigt som majoriteten av de som skrotas är äldre, så fordonsbeståndet kommer att se annorlunda ut om fyra år, säger Mikael Levin, utredare på Trafikanalys, till Siren.

Fordonsbeståndet skiljer sig också kraftigt åt mellan Sveriges län och kommuner. Dieselbilar utgör ungefär en tredjedel av alla personbilar – men i vissa kommuner är så mycket som varannan bil dieseldriven.

Stockholm och Norrland

Allra störst andel dieselbilar finns i Solna, norr om Stockholm. Där drivs 54 procent av bilarna på diesel. På topplistan över dieseltäta kommuner är det Stockholmsområdet och Norrland som helt dominerar.

Betydligt glesare med dieselbilar är det i södra Sverige. I Skånekommuner som Bjuv och Trelleborg är bara var fjärde personbil dieseldriven.

Allra lägst är andelen på Gotland, där fyra av fem bilar drivs på annat än diesel.

Fakta: Miljözoner

  • Den första miljözonen gäller tunga fordon och finns redan idag i åtta kommuner.
  • Den andra miljözonen gäller personbilar. Från 1 januari 2020 kommer bilar som uppfyller utsläppskraven för Euro 5 och Euro 6 att få köra där. Från 1 juli 2022 skärps kraven för dieselbilar, så att endast Euro 6 får köra där. Det gäller även elhybrider och laddhybrider med dieselmotor. För bilar med bensinmotor gäller att de får tillträde om de klarar Euro 5.
  • I den tredje miljözonen får endast elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 köra.
  • Det är upp till kommunerna om och hur de vill använda de nya miljözonerna.
  • EU:s utsläppskrav regleras i euroklasser. Euro 5 blev krav 2009 och Euro 6 blev krav 2014.

Källa: regeringen.se