Stöldligornas favorit – tyska premiumdelar

Publicerad 2016-05-31

BMW och Mercedes värst drabbade av stöldligorna

De organiserade stöldligorna härjar vilt i Sverige.

Under första kvartalet stals bildelar som aldrig förr och skadekostnaderna skenar.

– Skadekostnaderna för dessa stölder ökar dramatiskt, säger Mats Galvenius, vd för Larmtjänst.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Det är en oroväckande utveckling. Under första kvartalet 2016 inträffade 1 516 bildelsstölder, en fördubbling mot i fjol. Därtill så uppgick skadekostnaden till 95,8 miljoner kronor – vilket nästan är lika mycket som för helåret 2015. Det framgår av Larmtjänsts senaste rapport.

Bakom stölderna ligger organiserade stöldligor med internationell koppling och i snitt ”kostar” varje stöld 63 000 kronor.

– Det är viktigt att motverka de organiserade stöldligornas verksamhet eftersom de utgör en viktig finansieringskälla för andra typer av organiserad brottslighet, säger Mats Galvenius, vd för Larmtjänst.

BMW är tjuvarnas favorit

Ligorna är framförallt inriktade på bildelar från premiummärken och BMW, Mercedes, Volvo samt Volkswagen är de som är mest utsatta. De är även specifika delar på respektive märke som stjäls. När det gäller BMW är det navigationsenheter samt airbags/rattar medan det knycks strålkastare på Volvo-bilar.

– Skadekostnaderna för dessa stölder ökar dramatiskt. För den drabbade individen orsakar stölderna dessutom stora besvär då bilen ska repareras och få nya delar. Den här typen av vardagsbrott leder även till att trygghetskänslan hos allmänheten påverkas negativt, säger Mats Galvenius.

Vill se strängare straff

Larmtjänst uppmanar tillverkarna att förbättra stöldskyddet och försvåra bortmonteringen av komponenterna. Därtill vill de att polisen ska ha mer långsiktiga och uthålliga insatser mot denna typ av brottslighet.

Vidare vill man även att domstolarna ska ta ta hänsyn till storskaligheten i den här typen av organiserad brottslighet och tillämpa strängare straff.

– En annan åtgärd som skulle kunna få effekt är att försäkringsbolagen blir bättre på att kräva skadestånd från de personer som döms och att man följer upp att skadestånd faktiskt betalas in, säger Mats Galvenius.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln