Detaljer om BMW:s hemliga superbil

Publicerad 2014-10-24

Det tyska märket firar 100 år och vill ha något rejält till kalaset

BMW fyller snart 100 år. Vad passar då bättre på kalaset än en superelbil?

Snart är den vässade versionen av i8 är här.

En superhybrid med 500 hästkrafter. Minst.

Sitt snabba utseende till trots har BMW:s laddhybrid i8 fått kritik för att inte vara sportig nog. Snart ska de elaka tungorna dämpas, för enligt amerikanska Automobilemag.com kommer vi lagom till tillverkarens hundraårsjubileum se den vassaste BMW-modellen någonsin. Redo att utmana superhybrider som Porsche 918 Spyder och LaFerrari.

Fyr- eller sexcylindrigt

Tidningen uppger att i den vässade i8, som antingen kommer heta i8S eller i9, kommer dagens trecylindriga bensinmotor med 231 hästkrafter ersättas av en trimmad fyra eller sexa som levererar antingen 320 eller 480 hästkrafter. Om den nya superbilen också får den starkare elmotorn från BMW i3 med 170 hästkrafter att driva framhjulen skulle det innebära 490 hästkrafter – som minst.

Vidare menar tidningen att BMW själva ännu inte bestämt huruvida det blir fyr- eller sexcylindrigt, men att båda alternativen utreds. Skulle det bli den starkare sexan med 480 hästkrafter innebär det att dagens superhybrider från såväl McLaren, Ferrari som Porsche får en het konkurrent.

Nya i9, eller i8S, behåller dagens avancerade kolfiberchassi och tack vare det hålls vikten fortsatt låg, vilket naturligtvis ger grym prestanda. Att dagens 0-100 km/h-tid på 4,1 sekunder skulle sänkas till under 3,5 sekunder är tämligen rimligt.

Ny Z4 ger Toyota nu Supra

Hundraårsjubileet kommer också innebära en ny BMW Z4 som utvecklas gemensamt med Toyota – vilka kommer bygga sin framtida Supra på samma grund. En bil många ser fram emot efter märkets tidigare sportbilsarv som sakta börjar återupplivas efter att mer eller mindre tynat bort.