"Det här är en snabb kärra"

Uppdaterad 2011-05-27 | Publicerad 2011-05-26

Den australiensiska motorsajten har testat en S60 T6 med R-Design. De hyllar Volvos potenta sexa och modellens stabila väghållning.

Vår R-Design-testbil var extremt säker på foten”, skriver Caradvice.com.

I Australien har Caradvice.com provkört Volvo S60 T6 med R-Design. De gillar Volvons raka sexa som levererar 304 hästkrafter.

”Motorn känns starkt och varvvillig. Den låter dessutom bra, med ett tyst hummande som förvandlas till ett mer högljutt morrande när varvräknaren går mot rött vid 6 000 varv. 0-100 kan klaras på 6.1 sekunder. Ett svagt visslande från turbon kan höras inne i kupén, ett ljud som bidrar till dramatiken”, skriver Caradvice.com.

Levererar sportighet

Testarna konstaterar att Volvon levererar sportighet.

”Bakom ratten känns S60 T6 R-Design väldigt snabb. Håll högerfoten nedtryckt – hinkvis med vrid innebär att accelerationen inte avtar snabbt. Missta er inte – det här är en snabb kärra med väldigt lite, om ens någon turbo-lag”, skriver Caradvice.com.

De hyllar bilens väghållning. Testarna upplevde väldigt lite rullning när de pressade S60:n genom kurvor. Volvos tekniker har vässat styrningen i R-Design-modellen och detta är enligt testarna ett välkommet tillskott.

Gillar inredningen

Modellens inredning får beröm, bland annat får sportstolarna toppbetyg för komfort och stöd. Caradvice beskriver hur det omedelbart blir uppenbart att R-Design-modellen skiljer sig från standardbilen. Bland annat sitter man närmare marken – sportigt.

”Det må bara vara 15 milimeter, men den totala effekten av den lägre och styvare fjädringen märks så fort man pressar den här kärran hårt genom några kurvor”, skriver Caradvice.com.

Haldex AWD-system svarar väl och vid start från stillastående skjuter Volvon, enligt testarna, iväg rakt som ett tåg. De skriver att S60:ns AWD är effektiv även vid hällregn, något som de upplevde under sitt test.

”Inte en enda gång ens under forcerade accelerationer från stillastående vid ljusen fick bilen kämpa för att få grepp – och den var lika säker på foten i hög fart genom kurvor, skriver Caradvice.com.

Volvo