Volvo-teknik i ny kinesisk lyxbil

Publicerad 2012-03-10

Volvo och Geely utvecklar samarbete

Volvos vd Stefan Jacoby vid presentationen av Volvos lyxbilskoncept Universe i Shanghai förra året. En lyxbil avsedd för den kinesiska marknaden. Volvos dåvarande chefsdesigner Peter Horbury ansvarade för designen. Idag har Horbury fått nytt jobb - på Geely. Tar han med sig formerna dit?

Volvo Personvagnar och kinesiska ägaren Geely inleder ett fördjupat tekniksamarbete, med fokus på bland annat el- och hybridbilar. Därmed har ytterligare ett steg tagits på vägen mot ett gemensamt bilmärke.

Peter Horbury, Volvos avgående chefsdesigner.

Tyngdpunkten kommer att ligga på överföring av befintlig teknik, med syfte att skapa ett nytt premiumvarumärke inom Geely-koncernen för den kinesiska marknaden. Det framgår av en avsiktsförklaring som bolagen undertecknade i Shanghai på fredagen.

– Det kommer inte att konkurrera med Volvo, som är ett lyxbilsmärke, säger Yang Xueliang, talesperson för Geely, till Reuters.

Kan skada varumärket

Enligt honom tänker Geely använda all tillgänglig teknik som finns för att utveckla produkter och skapa konkurrensfördelar. Volvos vd Stefan Jacoby å sin sida menar att det fördjupade samarbetet är ett steg på vägen för att göra Kina till Volvos andra hemmamarknad.

Teknikutbyten mellan moderbolag och dotterföretag är inte ovanliga. Men en expert varnar för att samarbetet kan skada Volvos varumärke.

– Geely är uppenbart den som tjänar på avtalet. Men de måste vara extremt försiktiga i hur de genomför utbytet eftersom det kan skada bilden av Volvo som ett premiumvarumärke, säger Yale Zhang, chef på konsultfirman Automotive Foresight i Shanghai, enligt Reuters.

Volvo fristående

Volvo och Geely har tidigare meddelat att de planerar att starta ett kinesiskt samriskbolag som ska utveckla och producera ett inhemskt bilmärke i Kina. För att det ska bli verklighet måste dock tre villkor uppfyllas: ett nytt bilmärke måste utvecklas och produceras, det måste finnas forskning och utveckling i Kina samt utveckling av bilar som går på alternativa bränslen.

När Geely köpte Volvo från Ford Motor 2010 höjde en och annan på ögonbrynen. Övertagandet bedömdes kunna skada bilden av Volvo som en etablerad tillverkare av premiumbilar. För att mildra de farhågorna har styrelseordförande Li Shufu gång på gång markerat Volvos fristående ställning.

– Geely är Geely, Volvo är Volvo, har han upprepat offentligt.

TT

Följ ämnen i artikeln