Nya XC90 försenad – efter jättesuccén

Publicerad 2015-07-08

Kunder tvingas vänta extra

Aftonbladet Bil kan avslöja att leveranserna av nya Volvo XC90 är kraftigt försenade.

Modellen har blivit en enorm succé i hela världen – och underleverantörerna hinner inte med.

– Kunder har hört av sig och undrat var deras bilar är, säger Volvos svenska presschef Bjarne Darwall.

Nya Volvo XC90 har blivit en världssuccé och beställningarna trillar in i en takt som Volvo knappt kunnat drömma om. Volvos förhoppning var att sälja 50 000 bilar under 2015, men redan nu, i början av juli, har 45 000 bilar beställts. Det innebär att Volvos årsmål kommer att överträffas med råge, och att den svenska handelsbalansen får ett extra tillskott. Dessutom har 1.500 bilbyggare fått nya jobb i Göteborg.

Baksidan av jättesuccén är att vissa kunder som beställt en Volvo XC90 inte får sin bil på utlovat leveransdatum.

– Några kunder har hört av sig och undrat var deras bilar är och vad det beror på. Jag vet att några har undrat när leveranstiderna ändrades till deras bilar. Det är så klart olyckligt ur kundens perspektiv att man får vänta på sin bil. Men det förs en bra dialog med kunderna, säger Bjarne Darwall, presschef för Volvo i Sverige.

Huvudorsaken till förseningen är att underleverantörerna inte hinner leverera delar i tid till fabriken, vilket har lett till omfattande förseningar i produktionen. Dessutom fick Volvo i maj starta ett tredje skift och nyanställa 1.500 personer i Torslandaverken för att hinna med .

”Liten försening från våra leverantörer”

Även en talesman från Volvo Global Media Corporate Communications bekräftar fördröjningen.

– Vi har en liten försening från våra leverantörer. Vi arbetar väldigt nära tillsammans med våra underleverantörer. Men huvudproblem är att vi inte trodde att vi skulle få så många beställningar, det var mer än vad vi trodde, vilket har påverkat processen. Volvo PV i Torslanda har haft stora problem att hantera den kraftigt ökade produktionen uppger samma talesperson för företaget.

– Vi har fått justera vår planering för beställningarna. Det har blivit förseningar i att påbörja byggandet med vissa delar av bilarna, vi har inte fått de delar vi önskat från våra leverantörer när vi hade planerat att bygga.

”Tråkigt att inte få sin bil”

Volvo är knapphändiga med detaljerna över hur många kunder som är drabbade och hur lång förseningen är. Men en kund som Aftonbladet Bil talat med fick sin leverans av en Volvo XC90 D5 R-design flyttad från juni till oktober.

– Det är så klart tråkigt att inte få sin bil till semestern, men det verkar vara en väldigt fin bil som är värd att vänta på. Man hade hoppats på någon extra kompensation, men det kanske sker vid leveransen, säger kunden.

Försening påverkar flera modeller

Primärt handlar förseningen om modellen Volvo XC90. Men med hänsyn till fabriksflödet kan det finnas viss påverkan på de övriga modeller som produceras i Torslandafabriken – det vill säga V70/XC70, S/V60, S80.

Om jag beställt en ny Volvo, hur vet jag om den blir levererad i tid? Kompenseras kunderna på något sätt?

– Som kund får man ha en dialog med Volvoåterförsäljaren i dessa frågor. Vi arbetar som fort vi kan för att lösa situationen för kunder som väntar på sina bilar. Till dags dato i år har över 45 000 Volvo XC90 beställts globalt, och vi prognosticerade att vi på helåret skulle sälja 50 000. Det är förstås roligt att efterfrågan är så hög och att fabriken går på högvarv, men jag kan bara beklaga att det tyvärr innebär att vissa kunder får vänta längre på sina bilar, säger Bjarne Darwall.

Följ ämnen i artikeln