Hård kritik mot Transportstyrelsens VW-agerande

Uppdaterad 2019-07-15 | Publicerad 2017-09-25

”Handlingsförlamning” och ”en skandal”. Motormännens riksförbund riktar nu stenhård kritik mot Transportstyrelsens agerande efter att Volkswagens dieselfusk blev känt.
– Det är deras ansvar att bilar som rullar på svenska vägar inte har högre utsläpp än de är godkända för, säger Carl-Erik Stjernvall på Motormännen.

Sedan dieselgate briserade 2015 och Volkswagens utsläppsfusk blev känt har miljontals bilar världen över återkallats efter krav från myndigheter. Flera europeiska länder har också ställt liknande krav på andra biltillverkare, vars dieselbilar visat sig släppa ut betydligt mer skadliga kväveoxider i verklig körning än i utsläppstester.

228 000 bilar i Sverige

Men svenska myndigheter flyr från sitt ansvar, skriver Motormännens riksförbund i en debattartikel på DN. De anklagar Transportstyrelsen för handlingsförlamning i samband med att VW:s dieselfusk uppdagades. Av de totalt ca 228 000 bilar som omfattats av fusket i Sverige har 110 000 fortfarande inte åtgärdats, uppger VW Sveriges informationschef Marcus Thomasfolk.

Att hanteringen av utsläppsproblemen las på bilimportören, utan myndighetsuppföljning, kallar Motormännen ”en skandal”.

– Naturligtvis är ingen tillverkare intresserad av att ta ansvar så länge det kostar pengar. Därför är det viktigt att en myndighet som Transportstyrelsen ställer krav på återkallning och tvingande åtgärder. Det är deras ansvar att bilar som rullar på svenska vägar inte har högre utsläpp än de är godkända för, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännen.

”Kan inte tvinga någon”

Hans Norén, utredare på Transportstyrelsen, menar däremot att Volkswagen tar sitt ansvar.

– De kommer att skicka ut ytterligare uppmaningar till fordonsägare om att få bilarna åtgärdade, men de kan inte tvinga någon. Om något borde Motormännen uppmana bilägare att lämna in sina bilar, säger han.

Motormännen vill vidare att Transportstyrelsen ställer krav på tvingande åtgärder på samtliga biltillverkare vars bilar överskrider godkända utsläpp.

– Precis som man gjort i andra europeiska länder. Det är viktigt att svenska konsumenter får ta del av samma trygghet, säger Carl-Erik Stjernvall.

Det har inte varit möjligt, anser Transportstyrelsen.

– Den nationella lagstiftningen ser olika ut i olika länder, men vi har hittills inte sett att vi kunnat vidta åtgärder. Bilarna uppfyller de krav som gällde när de tillverkades och som hela EU var överens om, säger Hans Norén.

Motormännen: Ett svek

Ansvaret för att åtgärda utsläppsproblemen har istället lämpats över på bilägarna, menar Carl-Erik Stjernvall. Förslaget om att införa miljözoner i svenska kommuner, som skulle stänga ute dieselbilar som inte möter de senaste kraven, är ett svek mot svenska bilägare, säger han.

– Många har köpt dessa bilar i tron att de är miljöbilar eftersom de stämplats så. Det är förstås en dröm för alla bilhandlare att först sälja en massa dieselbilar, och sedan sex-sju år senare vända kappan efter vinden och säga att ”de här är inte bra, ni behöver nya bilar”. Det är helt orimligt.