MRF: Skattehöjningar väntar svenska bilister

Uppdaterad 2016-06-29 | Publicerad 2016-06-23

Skattehöjningar som ger drivmedelspriser på över 20 kr/liter.

Det är resultatet av Miljömålsberedningens förslag för att nå klimatmålen. Och förslaget kritiseras hårt.

– Vi ligger redan i dag i världstopp när det gäller drivmedelsbeskattning och med detta förslag kommer vi att vara helt unika, säger Tommy Letzén, vd på MRF.

Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här
Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Tommy Letzén, vd för Motorbranschens riksförbund.

Drivmedelspriser i Sverige är redan i dag höga, men snart kommer vi en liter soppa vara rekorddyr här på våra nordliga breddgrader.

Tidigare i våras förutspådde Motorbranschens Riksförbund att Sverige skulle slå världsrekord i drivmedelsskatt. Och det verkar som att de redan då var inne på rätt spår.

Nu har Miljömålsberedningen presenterat sitt slutbetänkande för utsläppsminskning i transportsektorn. Ett av förslagen: att justera upp skatten.

– I förslaget till klimatstrategi har sex av riksdagens partier enats om en långsiktig inriktning av politiken. Det sänder en tydlig signal till alla aktörer i samhället. De förslag Miljömålsberedningen nu presenterar kommer med stor sannolikhet att bli stommen i Sveriges framtida klimatpolitik – oavsett regering, säger Miljömålsberedningens ordförande Anders Wijkman i ett pressmeddelande.

Men alla är inte lika entusiastiska över förslagen.

– Skulle detta förslag bli verklighet så är det ett dråpslag för den enskildes mobilitet och för Sverige som nation, säger Tommy Letzén.

Sex-sju kronor/liter dyrare

I förslaget står det att ”Beredningen gör bedömningen att nivån på koldioxidskatten framöver bör anpassas i den omfattning och takt, som tillsammans med övriga förändringar och styrmedel, ger en kostnadseffektiv minskning av utsläppen av växthusgaser i den icke-handlande sektorn så att etappmålet till 2030 nås”. Det är något som MRF tolkar som att koldioxidskatten måste mer än tredubblas.

I rena pengar skulle det motsvara en skattehöjning på 6 kr/l för bensin och 7,20 kr/l diesel. Vilket skulle innebära att notan vid macken skulle bli runt 300-360 kronor dyrare varje gång (50 liters tank). Och på ett år innebär det rätt stora skillnader.

– Att Sverige som en liten nation ska avvika och gå före alla andra är ingen framgångsväg. Vi ska naturligtvis vara med och driva på i alla sammanhang vi kan, men för att nå framgång så måste vi gå i takt med övriga Europa, säger Tommy.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.