Snåla småbilar? Nej, det här är USA

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2004-01-07

Collin rapporterar från bilsalongen i Detroit

Pånyttfödd klassiker Ford Mustang, den amerikanska muskelbilen som blev en sensation för 40 år sedan, har fört en tynande tillvaro de senaste 30 åren. Nu kommer den tillbaka i sin forna glans med formgivning och utstrålning som inte står originalet efter.

DETROIT

Bilsalongen i Detroit visar mängder med nya spännande småbilar med snåla motorer och alternativa bränslen...

Nej, det är bara ett skämt. Bilsalongen, som öppnade i går, visar som vanligt amerikanska muskelbilar och pickuper med stora V8-or.

Muskelbilen framför andra, Ford Mustang, dånade in på scenen i ett regn av gnistor och det rätta V8-mullret. Den får amerikanska hjärtan att bulta och Bill Ford att prata med tillförsikt om framtiden.

GM-chefen Bob Lutz körde in på salongen i en öppen Pontiac.

– En bil som varje amerikan drömmer om att köra, sa han under ovationer.

Lyxig storsäljare

Amerikas mest sålda bil, jättepickupen Ford F-150, valdes till Årets truck på salongen, och kommer i en ny ännu lyxigare version inför år 2004 med stolar klädda i mjukaste sadelläder. 900 000 F-150 säljs varje år och bilen har varit Amerikas mest sålda 21 år i rad.

Chrysler, som numera ägs och styrs av Mercedes, visar en jeep i jätteformat. Den är mässans absolut läckraste bil och visar att General Motors framgångar med Hummer inte lämnar konkurrenten någon ro.

De svenska bilnyheterna är inte lika storslagna. Saab visar sin version av Subaru Impreza, Saab 9-2X.

Ingen död vinkel

Volvo visar att företaget tänker fortsätta att vara ledande i säkerhet. Ett system som varnar för bilar i döda vinkeln introduceras

under året och en unik krockgardin för cabrioleter blir standard när cabben C40 presenteras om ett år.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln