Royal League

Uppdaterad 2012-06-04 | Publicerad 2007-12-06

Juvelerna i Volkswagens samling är allt annat än folkvagnar – Bentley Continental GT Speed och Audi R8 är bilar utöver det vanliga.

Volkswagenbutikerna har en sportbil för varje kassa. För 100 000 kronor får du en hyfsat fräsch Golf GTI. Lägger du på en miljon får du en splitter ny Audi R8, och ligger det ännu en miljon och bränner i fickan kan du åka hem med en Bentley Continental GT Speed.

Men det är minst ett års väntetid på både Audin och Bentleyn.

Bara att höra motorn i Audi R8 starta ger gåshud, antingen man sitter i bilen eller står utanför. Ljudet är bara underbart.

Först tvekar startmotorn, tappar lite fart, det är när ettans växel tvingas ur och friläget hoppar in. Sen dånar motorn igång, med ett par automatiska uppvarvningar.

Låda från Lamborghini

Vår bil har den automatväxlade R-troniclådan som kommer direkt från Lamborghini Gallardo (där den heter e-gear).

Över huvud taget har R8 många likheter med Gallardo även om varenda detalj är utvecklad speciellt för Audin.

Men när jag sitter där utanför Ulriksdals värdshus och njuter i den kompakta lilla bilen, känner på de fina materialen, känner på knappar och reglage (jo, en del kommer från andra Audi-modeller) dånar det till utanför. Det är kollegan Martin Ström som tryckt på starknappen i Bentleyn. Motorn vaknar till med ett rytande, ett vrål.

Det finns en del likheter mellan de båda bilarna. Som att båda har fyrhjulsdrift och att båda klarar 300 km/tim.

Men där tar det slut.

Audi R8 är en supersportbil och ser ut som en sådan. Bentleyn är en gentlemannaracer. En praktisk, rymlig bil som är lätt att kliva in i och som ser ut som en - bil.

Bentley bara ökar och ökar

Båda är ungefär lika snabba upp till 100, och till 200. Men när Audi R8 slutar accelerera vid 326 på mätaren, 301 verklig fart, då fortsätter Bentleyn att öka till minst 326 äkta kilometer i timmen.

Och medan hastigheten alltid gör sig påmind i Audin känns 250 som lugn och harmonisk marschfart i Bentleyn.

Audimotorn ylar

Men trots sin råa uppsyn är Audi R8 en bekväm bil att färdas i. Fjädringen är fast men inte stötig och motorljudet kommer ner till riktigt anständiga nivåer när man kör i jämn hastighet. Det är när man trampar ner gaspedalen, och Lambolådan växlar ner från sexan till fyran, eller kanske trean, på bråkdelen av en sekund som motorn hörs av. Med besked. Men det är ju det man betalar för.

Bentleymotorn hörs också. Minst lika vackert, men mer dämpat.

Och när Audin växlar med kraftiga ryck är den klassiska automatlådan i Bentleyn silkeslen.

Audi R8 är byggd på en fackverksram i aluminium och väger 1 500 kilo. Bentleyn, är ett traditionellt bygge och väger ruggiga 2 500 kilo.

Men det märks inte på krokvägarna genom Roslagen. Bilen dansar fram och tappar inte en meter på Audin.

Styrningen är exakt, fjädringen med sina fyra inställningar gör det den ska och motorn som fått 50 extra hästkrafter jämfört med vanliga GT är helt underbar.

VW-chassi i Bentley

Bentleyn är byggd på Volkswagens Phaeton-chassi. Även V12-motorn kommer från den stora Folkan. Men medan Phaeton blev en flopp så är Continental Bentleys största succé genom tiderna.

Som vanligt med Bentley är Continental GT Speed en bil för folk som inte vill synas för mycket. Men inte heller avvara livets goda.

Audi R8 är för exhibitionisterna. Som kanske till och med uppskattar när folk vrider på huvudet och pekar. Ja, till och med i jantelagiga Sverige händer det gång på gång.

En begagnad Phaeton?

Vilken bil vill jag ha?

Eller, vilken har jag råd med?

Den där 100 000-kronors-Golfen ligger nära till hands. Men det finns faktiskt en ännu bättre lösning. På mobile.de, den tyska bilbytarsajten, går det att hitta en VW Phaeton för 150 000 kronor. Visserligen bara med V6-motor. Men ändå.

Det är en fruktansvärt fin bil med kvalitetskänsla utöver det vanliga och fantastiska köregenskaper.

Jo, nästan som en Bentley...

Se Robert Collin bli
imponerad

Följ ämnen i artikeln