Efter fusket: VW kan få ”samhällstjänst”

Uppdaterad 2018-07-04 | Publicerad 2016-02-22

VW har erkänt fusket och väntar på straffet.
Men det kan komma att bli mer kännbart än väntat. Företaget kan behöva göra ”samhällstjänst”.

– Jag tror inte vi har varit med om något liknande förut, säger Margo Oge, tidigare chef vid EPA.

Sugen på mer nyheter? Följ Aftonbladet Bil på
Facebook
Har du nyhetstips? Tipsa Aftonbladet Bil genom att mejla
här

Den stora skandalen med manipulerade utsläppsvärden som briserade i höstas är långt ifrån utagerad. VW erkände att de riggade utsläppstesterna för att klara kraven och har sedan dess jobbat på att hitta en bra lösning.

I Europa har VW fått grönt ljus att påbörja sina reparationer av felaktiga motorer, men så enkelt är det inte i USA. Där kan VW bli tvungna att göra betydligt mer än att reparera felaktiga bilar.

– Kompensationen måste vara så stor att Volkswagen eller andra företag aldrig kommer på tanken att fuska igen, säger Frank O’Donnell, president för miljögruppen Clean Air Watch till nyhetsbyrån Bloomberg.

Ingen lösning

På amerikansk mark är det inte är i närheten av lika många bilar som har manipulerad mjukvara, men där är det helt andra krav som gäller. De är både hårdare samt svårare att klara och än så länge har VW inte lyckats hitta en passande lösning.

Dessutom har myndigheterna mandat att ta till helt andra straffmetoder än i Europa.

Så sent som i mars i fjol uppdaterade miljömyndigheten Environmental Protection Agency (EPA) sin policy för hur man tillät företag att plikta för sina övertramp. Och som en del i denna så tilläts att företag att bidra till allmänhälsa.

Får bekosta miljöprojekt

På grund av hur stort och medvetet fusket är så kan det bli så att EPA kommer kräva VW på kompensation långt utöver att eliminera felet i drabbade motorer.

Bloomberg rapporterar att ett ”straff” som kan bli aktuellt är att den tyska bilkoncernen får bekosta andra miljöprojekt som exempelvis ombyggnad av äldre lastbilar eller bussar i städer som har problem med förhöjda utsläppsnivåer.

– Jag tror inte vi har varit med om något liknande förut. De kommer att behöva göra mer än att återgälda de miljöskador de orsakat, säger Margo Oge, tidigare chef över EPA:s avdelning för transport och luftkvalitet, till Bloomberg.

Med tanke på att analytiker tror att den sammanlagda kostnaden för  ”dieselgate” kan komma att hamna kring 40 miljarder euro – lär VW vara intresserade av alternativa lösningar.

Har du nyhetstips till Aftonbladet Bil? Mejla ditt tips hit.

Följ ämnen i artikeln