Black Friday – högtid för företag som bluffar

MP: Dagens lagstiftning gynnar dem som luras med falska reapriser

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2021-11-26

Kontroller visar att företagen medvetet lurar konsumenter under Black Week till att tro att de gör ett fynd. Detta är olagligt och djupt omoraliskt. Marknadsföringslagen måste ändras, skriver Amanda Palmstierna och Lorentz Tovatt.

DEBATT. Då var det dags igen. I dag är dagen då oseriösa företag ges fritt spelrum, då god marknadssed läggs åt sidan.

I dag är det Black Friday – överkonsumtionens kanske främsta högtid.

Utöver att uppmuntra till ett beteende som för oss närmare en ekologisk katastrof, är Black Friday ett tydligt bevis på hur både konsumenter och ärliga företag hamnar i kläm på grund av dagens marknadsföringslagstiftning och bristande regelefterlevnad.

Black Friday är ett skådespel med ett enda existensberättigande: ökad konsumtion.

Inget konstigt med det, tänker kanske vissa. Det ligger i sakens natur att företag vill maximera sin vinst, och detta görs genom ökad försäljning.

Black Friday sticker dock ut som en vilda västern-version av en vanlig marknadsekonomi. Här verkar inga regler längre gälla.

Under förra årets Black Week genomförde Konsumentverket stickprovskontroller för att se om de ”reapriser” som marknadsfördes faktiskt var lägre än ordinariepriset. Undersökningen visade att så inte var fallet.

De överstrukna priserna, som ska antyda vad produkter tidigare kostat, var i 10 av 11 fall påhittade.

Marknadsföringslagen är tydlig: För att något ska få kallas rea, måste priset ha sänkts väsentligt jämfört med ordinarie pris och sänkningen ska vara begränsad i tid.

Företagen lurar helt enkelt konsumenter medvetet till att tro att de gör ett fynd. Detta är olagligt och djupt omoraliskt.

Årets Black Week lär dessutom bli ett extra märkligt med tanke på företagens tilltagande ”greenwashing”, i deras strävan att få sina produkter att framstå som mer miljövänliga än vad de faktiskt är.

Allt för att öka sin försäljning hos miljöintresserade konsumenter.

En kartläggning från konsumentverket visar att allt fler företag använder miljöargument i sin marknadsföring, men att det ofta är svårt för konsumenten att granska om en vara faktiskt är miljövänlig.

Konsumentmyndigheter i EU har i en gemensam granskning av miljöpåståenden i reklam visat att nästan hälften av de granskade påståendena var överdrivna, vilseledande eller vaga.

Dagens lagstiftning och den svaga regelefterlevnaden gynnar de oärliga företagen.

Det bidrar till att konsumenter blir manipulerade till att fatta beslut som de troligtvis inte annars skulle gjort, samtidigt som välmenande företag också påverkas negativt.

Detta är oacceptabelt och gör det svårare för näringsliv att bidra till främjandet av hållbar konsumtion. Även för företag måste det vara lätt att göra rätt.

Miljöpartiet vill att all lagstiftning ska miljösäkras. Därför måste marknadsföringslagen ändras. Det behövs skarpare sanktioner mot företag som bryter mot marknadsföringslagen.

Dessutom måste de myndigheter som ska se till att lagen följs få mer resurser, både till kunskapshöjande insatser riktade till företag, och för att stärka arbetet med tillsyn.

Detta skulle gynna konsumenter, som löper mindre risk att manipuleras till inköp de annars inte egentligen skulle gjort. Det skulle också gynna de företag som använder sig av schyssta metoder och som vill bidra till ett klimatsmart samhälle.

För Miljöpartiet anser att juridiken ska bidra till att föra oss närmare våra klimatmål, inte längre ifrån.


Amanda Palmstierna, riksdagsledamot och näringspolitisk talesperson (MP)
Lorentz Tovatt, riksdagsledamot och klimatpolitisk talesperson (MP)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen