Att skälla ut dem som shoppar funkar inte

Replik om Black Friday och klimatkrisen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2020-11-20

Vi är med. Situationen är extremt allvarlig. Men att skälla på folk som handlar på rea som ett sätt att stoppa överkonsumtion är inte konstruktivt, skriver Henning Gillberg, Stefan Öberg, Karl Andersson och Olivia Rothschild.

REPLIK. Black Friday och dess hysteriska mängd erbjudanden får ofta tjäna som symbol för ett överflöd som vår planet inte behöver. Och i hållbarhetens namn svärs det över dem som jagar efter klipp.

Så också i Gustav Martners (Greenpeace) debatt, som efterlyser förbud mot reklam med lockpriser och som uppmanar till strejk mot reorna. 

Vi är med. Situationen är extremt allvarlig. Men att skälla på folk som handlar på rea som ett sätt att stoppa överkonsumtion är inte konstruktivt. 

Problemet är att vi inte använder våra resurser på ett ansvarsfullt sätt. Till exempel att vi tillverkar sådant som vi direkt slänger: en tredjedel av maten och trettio procent av kläderna. Tillsammans tio procent av utsläppen. Och att vi hellre köper nytt än begagnat, eller lagar det vi har. För det är enklare och billigare. 

Avhållsamhet är komplicerat. Vi kommer behöva fortsätta konsumera. Säsonger kommer skifta, barn kommer växa ur sina kläder och mat måste vi äta. Och då de flesta inte har obegränsat med pengar kommer pris att fortsätta styra våra köpbeslut. 

Enligt oberoende data från Kantar tänker sju av tio svenskar på klimatet när de handlar mat. När samma människor tillfrågas vad som till slut styr deras köpbeslut, kvalitet, hållbarhet eller pris svarar nästan lika många, drygt sex av tio – pris är viktigast. Samma logik gäller troligt även andra produkter och tjänster.

Alltså. Ja, vi bryr oss om klimatet. Men jo, vi har också en ekonomisk verklighet att förhålla oss till. Denna situation lämnar oss med frågan obesvarad. Hur ska vi ställa om till en hållbar framtid? 

Svaret är vi övertygade om handlar om att göra vår konsumtion cirkulär. 

  • Vi behöver återanvända det vi har och minimera svinn. 
  • Vi behöver reparera mer och förlänga livslängden på det vi har. 
  • Vi behöver fler cirkulära modeller som bygger på uthyrning istället för ägande. 

För detta behövs fler cirkulära företag, kraftfulla ekonomiska incitament och styrmedel. Det handlar mindre om att bli argare, mer om att skapa smartare system.


Henning Gillberg, grundare, Circular Monday (och White Monday)
Stefan Öberg, vd, Tradera 
Karl Andersson, vd och grundare, Matsmart
Olivia Rothschild, grundare, Hyber


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.