SD måste sluta med sitt klimatförnekande

Replik från Christofer Fjellner, Moderaterna, om motståndet mot att förbjuda bensin- och dieselbilar

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2023-03-01 | Publicerad 2023-02-28

SD:s klimatförnekande strid mot den gröna omställningen framstår som totalt tondöv inför den tekniska utvecklingen och omställning som alla utvecklade samhällen går igenom. Replik från Christofer Fjellner, Moderaterna.

REPLIK. Det finns mycket som är fel med klimatpolitiken. Men att EU gemensamt kommer överens om att fasa ut försäljning av nya bensin- och dieselbilar till år 2035 är inte ett av dem.

Sverigedemokraternas klimatförnekande strid mot den gröna omställningen framstår som totalt tondöv inför den tekniska utvecklingen och omställning som alla utvecklade samhällen går igenom.

De flesta av oss, eventuellt undantaget vissa sverigedemokrater, räknar med att nästa bil vi köper kommer vara av elbil. Helt enkelt för att elbilen börjar bli överlägsen bensin- och dieselbilen, att fossilt bränsle är dyrt och för att det är ett sätt att ta eget ansvar för klimatet.

Drygt en tredjedel av Sveriges utsläpp kommer från våra transporter. Att ställa sig bakom förslaget att fasa ut nyförsäljningen av bensin- och dieselbilar är därför helt i linje med vad Sverige borde göra.

EU är hem och produktionsort för många av världens största biltillverkare. För dem betyder den nya EU-regleringen inte bara långsiktighet utan en möjlighet att påverka vilka bilar som säljs och tillverkas i resten av världen.

Klimatfrågan är internationell och kräver därför internationella lösningar. Det är ett påstående även SD brukar ta till, men som en ursäkt för att slippa ta eget ansvar.

Europa är tvärt emot vad SD vill påskina inte ensamt i att driva på i denna utveckling. Teslas hemstat, Kalifornien, har redan beslutat om att förbjuda nya bensin- och dieselbilar från 2035. Kina, som på många sätt är den riktiga klimatboven, är redan i dag världens största elbilsmarknad.

Klockan klämtar redan för förbränningsmotorn. 

Sverige, och inte minst Stockholm, är beviset för att den gröna omställningen av fordonsflottan redan är här. Resultatet är renare städer med mindre buller och bättre luftkvalitet.

Flest elbilar säljs i Stockholm och över 50 procent av alla bilar som såldes i Sverige förra året var laddbara.

Den som motsätter sig teknikutveckling kommer bli överkörd. En ansvarsfull politik fokuserar därför på hur vi kan stötta övergången till ny teknik, inte motsätta sig utfasning av den gamla.


Christofer Fjellner, oppositionsledare för Moderaterna i Stockholms stad och fd ledamot i europaparlamentets miljöutskott


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.