Självklart att skärpa reglerna för spelreklam

Replik från Spelberoendes riksförbund om hårare regler för spelbolagen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2021-10-07

Att mediehusens finansiering är beroende av spelreklam är både skämmande och ohälsosamt. Pengar bör inte vara ett argument för att fortsätta marknadsföra något så skadligt i den utsträckning som det görs i dag. Replik från Daniel Harre.

REPLIK. Vi på Spelberoendes Riksförbund håller med om att det oreglerade spelet är ett stort hot mot konsumentskyddet och något Regeringen måste finna en lösning på omgående.

Däremot delar vi inte bilden av att fler konsumenter kommer att hitta till den olicensierade marknaden om de exponeras för mindre spelreklam.

Vi möter regelbundet spelare som spelat på den olicensierade marknaden i vår verksamhet. Gemensamt för dessa är att de aktivt sökt sig dit för att kringgå spärrar de själva eller anhöriga satt upp.

Att nya spelare påbörjar sitt spelande på den olicensierade marknaden känns osannolikt av flera skäl.

Eftersom de olicensierade spelbolagen, precis som debattörerna skriver, inte får marknadsföra sig är det fortsatt licensierade bolag som kommer synas om än i mindre utsträckning än med dagens regelverk.

Vid en googling på ”spela kasino online” får man skrolla förbi över 30 träffar innan det kommer en träff för olicensierade bolag. Det är inte heller troligt att en normalspelande person aktivt skulle välja att spela hos ett bolag med osäkerhet kring konsumentskydd, utbetalningsregler och legitimitet.

Detta gör att vi på SBRF anser det orimligt att anta att den olicensierade spelmarknaden kommer att öka som en följd av striktare reglering av spelreklamen.

2018 skrevs spelberoende in i socialtjänstlagen och jämställdes därmed med exempelvis alkoholberoende.

Detta anser vi förbisågs när lagen kring spelreklam skrevs, men att regeringen nu önskar rätta detta misstag och införa särskild måttfullhet (som för alkohol) är inte bara välkommet utan en självklarhet.

I dag domineras spelbolagens marknadsföring av kasino och sportbetting. Enligt Folkhälsomyndigheten kommer 69 procent av intäkterna på kasino och 28 procent av intäkterna på sportbetting från problemspelare.

Att mediehusens finansiering är beroende av reklam för dessa spel är både skrämmande och ohälsosamt. Pengar bör inte vara ett argument för att fortsätta marknadsföra något så skadligt i den utsträckning som det görs i dag.


Daniel Harre, förbundsordförande Spelberoendes riksförbund


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.