Vi startar gärna skolor i landsbygdskommuner

Replik från Academedia om kritiken mot Sveriges skolsystem

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2021-10-26

Kraven på den som söker skoltillstånd är i dag mycket höga vilket gör det svårt att komma igenom nålsögat. Regeringen själv har alltså skapat situationen med få friskolor på landsbygden. Replik från Jens Eriksson, Academedia.

REPLIK. Utbildningsminister Anna Ekström (s) och utbildningsutskottets ordförande Gunilla Svantorp (s) skriver i Aftonbladet att få av de grundskolor som ägs av aktiebolag ligger i landsbygdskommuner.

Detta är korrekt. Det beror på att behovet av fler skolor i kommuner med få invånare oftast är litet. En huvudman som ansöker om att starta en ny friskola skulle få avslag.

Det är paradoxalt att som friskoleaktör bli ifrågasatt av utbildningsministern för att vi inte söker tillstånd för att bedriva skola – vi är mer vana vid att bli ifrågasatta för motsatsen.

En annan paradox är att artikelförfattarna skriver att ”skolkoncernerna dominerar nyetableringen”. Detta är också korrekt.

Kraven på den som söker skoltillstånd är i dag mycket höga vilket gör det svårt att komma igenom nålsögat. Regeringen själv har alltså skapat denna situation.

Academedia har grundskolor från Malmö i söder till Kalix i norr. Vi har elever från nästan alla Sveriges kommuner. Vi är väl införstådda i problemet. 

Det är dock bra att Ekström och Svantorp nu vill ha fler friskolor i landsbygdskommuner. Det skulle bidra till att lösa det verkliga problemet för landsbygdens skolor – som är att kunskapstappet är betydligt större där än i städer där både kommunala och friskolor är en naturlig del av skolutbudet.

I landsbygdens skolor minskade gymnasiebehörigheten mellan 2013 och 2019 med hela 5,8 procent för kommunala skolor.

De få friskolor som finns på landsbygden såg behörighetsgraden minska med 2,4 procent.

Sveriges utbildningsminister har misslyckats med att skapa bra förutsättningar för skolor på landsbygden.

Vi har följande förslag för att hjälpa landsbygdsskolorna komma ifatt:

  • Ett landsbygdsbidrag från Skolverket med syfte att hjälpa landsbygdskommuner att utöva sitt huvudmannaskap.
  • Ökad samverkan för att utjämna skillnaden mellan stad och landsbygd – mellan huvudmän, skolledningar och lärare där vi lär av varandra.
  • Använd digitala verktyg för utveckling. Då kan så många ta del av så mycket mer.


Jens Eriksson, chef för Academedias 225 grund- och gymnasieskolor


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.