Svenska skolan gör elever ointelligenta

Lärare: Mobilen och datorn stjälper i stället för hjälper i undervisningen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-05-22

Telefonen som hjälpmedel har blivit ett stjälpmedel. Bristen på koncentrationsförmåga försvårar inlärning och mognad. Mobilen fyller samma funktion som nappen, skriver läraren Göran Rumenius.

DEBATT. Jag brukar fråga eleverna i trean i gymnasiet vad de gör om de får punktering på bilen.

Fram till för några år sedan svarade de flesta ungefär så här; ”Letar fram instruktionsboken och byter till reservhjulet”.

I dag svarar nästan alla att de ringer efter assistans. I stället för att lösa problemet själv så får någon annan göra det. De själva varken lär sig eller får uppleva den sköna känslan av att ha löst ett problem. 

 

Skulle du låta ditt barn använda napp i tonåren? Antagligen inte eftersom nappen hindrar språkutveckling, ger sneda tänder och hindrar barnet att hitta nya vägar till tröst och avslappning.

Men hur är det med mobilen? Den fyller samma psykiska funktion som nappen, men är mer beroendeframkallande och gör eleverna till dopaminknarkare med ett ständigt sug efter nästa filmsnutt eller snap.

Telefonen som hjälpmedel blir ett stjälpmedel. Bristen på koncentrationsförmåga försvårar inlärning och mognad. 

 

Copy-pastemaskinen, alltså datorn, har lobbats in i skolan av Skolverket och techindustrin under många år. Datorn får ersätta böcker, trots att vi vet att läsning av böcker utvecklar ordförråd, empati och kreativitet.

Datorn är en omistlig del av skolan medan böcker håller på att försvinna.

Datorn är ett bra exempel på ett hjälpmedel som används fel och blir ett stjälpmedel. I tisdags landade en ny rapport som visar att eleverna blir sämre på att läsa.

 

Den tekniska utvecklingen och medialiseringen av livsrummet sker inte bara i skolan. Barnen slutar idrotta tidigare och sysslar inte med intressen lika mycket som förr.

Den nya skärmbaserade livsstilen, som delvis uppstår i skolan, har sina baksidor. Tiden som går åt går inte att ersätta. Det blir svårt att hänga med i skolan, det blir stressigt.

Men kraven kanske sänks. Fusket sätts i system, tolereras. Smidigt för alla inblandade parter. Somliga halkar efter än mer och löper en risk att hamna i utanförskap. Ibland känns det som att vi vuxendrömmer om att våra unga är väldigt mogna och föds med konsekvenstänk. Tyvärr stämmer det inte.

 

Det här är naturligtvis inte elevernas fel. Det är vi vuxna som skall ha koll på vad de unga behöver för att klara sig i livet, inte bara på vad de vill ha.

Men när eleverna själva får välja skola baseras deras val på vill ha. Som provfrihet, status, kompisar och höga betyg utan ansträngning. Skolsystemet har blivit en permanent reklamkampanj som går ut på att ge elevkunderna mer av det som de vill ha – men inte behöver.

 

Friskolebranschen lever gott på ungas uppblåsta drömmar och orealistiska självbild. Unga mår sämre och har svårt att klara sina studier.

Intelligensnivån sjunker. Som rektorn för Handels, Lars Strannegård, är inne på i sitt debattinlägg i DN, hålls betygsstatistiken uppe av rena fusket.

 

Politiken börjar kanske lyssna nu när det är näringslivet och inte bara lärare som har tröttnat? Skolminister Edholm är visserligen en del av friskolevärlden, men hon vill säkert väl. Att tona ner Skolverkets digitaliseringsfixering är mycket positivt.

Men det måste till mer radikala åtgärder.  

 

Kommer marknadsskolan kunna hålla sig borta från den största och mest sockrade nappen AI? Blir AI skolans nästa stjälpmedel? Kommer högskolorna fortsätta med hemtentor och andra examinationsformer som närmast uppmuntrar till fusk när Bard och Chat GPT gör jobbet?

För att spetsa till det: Vem väljer arbetsgivaren? En lågintelligent betygsdopad biologisk medarbetare med telefonberoende eller en intelligent, nappfri

AGIAGI står för Artificial General Intellegence (artificiell generell intelligens). En intelligent maskin som är gjord för att utföra uppgifter på samma sätt som en människa.

Skippa utredningarna, kopiera den finska skolan rakt av. Det är ingen idé att lappa och laga.

Skolminister Edholm verkar veta vad som måste till. Hoppas hon kan förmedla det till de olika skolkomplexen som styr de svenska skolsystemen. Annars är det bara att gasa.


Göran Rumenius, gymnasielärare i filosofi och psykologi, Kimstad


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.