Säkerheten viktig när nya bussar köps in

Replik från bussbranschen om trafiksäkerhet

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2018-02-20

Vi är förvånade över att NTF i debatt går hårt ut kring bussbranschens säkerhetsfrågor och bältesanvändning, skriver Mattias Dahl och Anna Grönlund.

REPLIK. Vi är bedrövade över den tragiska bussolyckan i Sveg förra året, som drabbade barn och ungdomar. Ingen ska skadas eller omkomma i trafiken, det är det mest självklara målet för bussföretagen i Sverige. Branschen arbetar ständigt med säkerhetsfrågor och frågan om hur bältesanvändningen ska kunna öka står högst prioriterad.

Därför är vi förvånade över att NTF i debatt går hårt ut kring bussbranschens säkerhetsfrågor och bältesanvändning. Särskilt som vi tillsammans i början på februari gick ut tillsammans med nya riktlinjer för säkra bussresor för barn och ungdomar. För oss är nollvisionen en självklarhet.

Precis som NTF vill vi understryka att bussen är det säkraste transportmedlet på väg. Men precis som med bilkörning förutsätter det att säkerhetsbälte används.

Det är bussförarens och reseledarens uppgift att påminna om bältesanvändning. Så sker också regelmässigt. Trots det missar en del passagerare att spänna fast sig eller så spänner de loss sig under färd. Ett beteende som vi tillsammans med våra resenärer arbetar varje dag för att förändra.

Våra medlemsföretag genomför regelbundet kampanjer för bältesanvändning med målet att resenärerna ska tycka att det är självklart att använda säkerhetsbälte under bussfärden.

NTF skriver att upphandling av busstrafiken skadar säkerhetsförutsättningarna. Upphandling är en förutsättning för en sund och välmående bussbransch och en garant för att branschen ska kunna växa och utvecklas och ständigt kunna möta kundernas önskemål. Det finns tydliga riktlinjer kring säkerhetsfrågor att följa vid upphandling.

Vi vill även berätta att våra medlemsföretag regelbundet genomför kampanjer för bältesanvändning för att få fler att spänna fast sig under bussfärden och att vi i nära dialog jobbar med att förbättra säkerheten i branschen.

Nu behöver vi arbeta tillsammans för att få ökad bältesanvändning i buss och för att få fler, framförallt ovana beställare från föreningar och skolor, att i samverkan med våra medlemsföretag i bussbranschen planera och utforma bussresan säkert och tryggt. Våra nya, gemensamma riktlinjer ”Bussresor för barn och ungdomar” är ett stöd. Som medlemsorganisation i NTF vill vi arbeta för att tillsammans uppfylla nollvisionen.  


Mattias Dahl, vd Transportföretagen
Anna Grönlund, branschchef och vice vd Sveriges bussföretag


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.