Förbjud gratis returer när vi handlar online

Debattörerna: Det är dags att styra upp i e-handelsträsket

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-05-30

Lagstifta om en obligatorisk avgift för frakt och retur. Överkonsumtion, onödiga beställningar och returer behöver minskas, skriver Handelsanställdas förbund, Seko och Transportarbetareförbundet.

DEBATT. Allt fler svenskar shoppar online. Fördelarna är många – utbudet är stort och varorna kan levereras till dörren eller ett utlämningsställe i närheten. Framför allt kan shoppingen bekvämt göras direkt från soffan.

Men bekvämligheten har ett pris – returer för miljardbelopp hamnar på soptippen, transporterna släpper ut stora mängder klimatgaser och arbetsvillkoren är i många fall undermåliga. Det är dags att politiken styr upp i e-handelsträsket. 

 

Sedan 2010 har försäljningen inom e-handeln ökat med över 400 procent och utgör nu omkring 15 procent av den totala detaljhandeln i Sverige.

Uppsidorna är tydliga – nya jobb skapas och konsumenter får ett större och mer lättillgängligt utbud utan att behöva göra många eller långa resor. 

Samtidigt leder den ökande e-handeln också till fler returer. Enligt svenska klädjättar returneras upp till 40 procent av alla e-handlade plagg. Detta skapar kostnader både för företagen och klimatet, bland annat i form av transportutsläpp och ökade plastanvändning för förpackningarna.  

 

Den stora mängden returer beror bland annat på att e-handlarna använder fri frakt och fria returer som ett vapen i konkurrensen om kunderna.

Handels, Transport och Seko har tidigare kartlagt e-handlarnas frakterbjudanden och kunnat konstatera att ungefär hälften av e-handelsföretagen erbjuder fria returer till sina kunder. Nästan tre fjärdedelar av alla undersökta företag har någon slags erbjudande om gratis leveransfrakt. 

 

Dessa erbjudanden har lett till nya shoppingvanor. Det är inte ovanligt att beställa flera storlekar på en gång och skicka tillbaka de som inte passar.

Det många nog inte vet är att returerna ofta skickas på omvägar hundratals mil – ofta till länder i Östeuropa – innan de är redo att säljas igen. Eller ännu värre, att returerna hamnar direkt på soptippen.  

 

Värdet av alla returer som förstördes inom EU förra året beräknas uppgå till svindlande 225 miljarder kronor. Det är ungefär fyra gånger så mycket som hela den svenska klädhandelns försäljning under ett år.

Att det sker samtidigt som vi svenskar konsumerar som om vi hade fyra hela jordklot är rent ut sagt sjukt.  

 

Men den kortsiktiga vinstjakten drabbar inte bara miljön, den drabbar också arbetarna. Inom både handel-, transport- och postverksamhet vittnar våra medlemmar om att e-handelns snabba tillväxt också inneburit stora påfrestningar.

Ökade ordervolymer, gratis frakt och retur samt ständig jakt på marknadsandelar har lett till stress och en ohälsosamt hög arbetsbelastning. Det är fysiskt och psykiskt tärande och medför stora arbetsmiljörisker.

Chaufförer tvingas köra överlastade bilar och pressa hastighetsbegränsningen för att hinna med och lagerarbetare får inte ens stanna till i 30 sekunder för att prata med kollegor utan att bli ifrågasatta av arbetsgivaren. 

 

I dagarna kom besked om att EU-länderna vill förbjuda klädföretag att förstöra returer. Det är välkommet och visar att politiken kan sätta ramar för en mer hållbar e-handel.

Nästa steg bör vara att lagstifta om en obligatorisk avgift för frakt och retur. Överkonsumtion, onödiga beställningar och returer behöver minskas. Men dessa regleringar behövs också för att förebygga osund konkurrens. Att svensk e-handel växer är bra, men den ska inte konkurrera med dåliga villkor för anställda eller bristande miljöarbete. 


Linda Palmetzhofer, ordförande Handelsanställdas förbund 
Gabriella Lavecchia, förbundsordförande Seko
Tommy Wreeth, förbundsordförande Transportarbetareförbundet 


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.