Jo, framtidens flyg kan ställas om till hållbart

Replik från Fly green fund om flygtrafikens klimatpåverkan

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2021-08-18 | Publicerad 2021-08-12

Visst kan flyget ställa om! Redan dagens flygplan är tekniskt sett redo att flygas på koldioxidneutrala bränslen. Flyget är alltså inte hopplöst förlorat i en hållbar framtid. Replik från David Hild, Fly green fund.

REPLIK. Flyget står för 3,5 procent och människans klimatpåverkan, en påverkan som kraftigt kan reduceras redan med dagens teknik och närma sig noll med teknik som absolut är inom räckhåll.

Här är varför Kimberly Nicholas är allt för dyster.

Kimberly Nicholas har helt rätt när hon säger elflyg inte räddar klimatet, både för att det på intet sätt är flygets enda hållbara väg framåt utan för att flyget, enligt Nicholas egen källa, står för totalt 3,5 procent av människans klimatpåverkan. Det är alltså vad som skulle försvinna om vi slutade flyga i dag.

Av detta utgörs två tredjedelar av klimateffekter som inte kommer från flygets koldioxid utan från sot och NOx (kväveoxider) med mera. Det är inte samma sak som att, liksom Nicholas, multiplicera flygets 2,4 procent av våra koldioxidutsläpp med tre, vilket hon gör gällande i sin artikel. Hon jämför då nämligen flygets totala klimatpåverkan med enbart övriga sektorers koldioxidutsläpp.

Låt mig vara tydlig, 3,5 procent är också betydande och ingen annan än flygindustrin ansvarar för att denna påverkan försvinner. Vi når inte hållbarhet innan alla sektorer ställt om.

Visst kan flyget ställa om! Redan dagens flygplan är tekniskt sett redo att flygas på koldioxidneutrala bränslen bland annat producerade med en teknik känd sedan 1920-talet.

Hållbarheten hos dessa bränslen regleras strikt av EU:s Renewable Energy Directive för att säkerställa att de inte orsakar avskogning eller konkurrerar med livsmedelsproduktion.

Som tur är behöver de inte göra det. En studie gjord av World Economic Forum visar att det är fullt realistiskt att tillgodose 120 procent av flygets förväntade bränslebehov 2030 med hållbara bränslen framställda av restprodukter. Alltså utan att det orsakar skogsskövling eller hotar livsmedelstillgången.

I denna beräkning ingår inte potentialen i så kallade elektrobränslen som framställs av vätgas och infångad koldioxid.

Flyget är både energieffektivt och infrastruktursnålt. Dagens flygplan förbrukar så lite som 0,2 liter/passagerarmil och behöver i princip bara tre kilometer bana i varje ända för att ta oss till andra sidan jorden.

När vi inom några år börjar flyga elektriskt så kommer det primärt handla om kortare flygresor, sträckor som idag utgör 40 procent av flygets CO2-utsläpp.

Men hållbarhet på längre sträckor uppnås alltså genom bränslebyte, vätgasdrift och fortsatt utveckling av effektivare flygplan.

Flyget är alltså inte hopplöst förlorat i en hållbar framtid, tvärtom!


David Hild, vd för den icke vinstdrivande organisationen Fly green fund


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.