Det måste kosta att ta bilen till midsommar

Debattören: Det låga bensinpriset hjälper vare sig våra klimatmål eller satsningen på förnybart

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2018-05-28 | Publicerad 2017-06-23

De låga bensinpriserna är ett kall för oss som vill bromsa klimatförändringarna och skruva upp tempot i klimatarbetet, skriver debattören.

DEBATT. Inför sommaren är det extra många som intresserar sig för bensinpriset. Vanligtvis brukar priset höjas under sommarmånaderna då många vill ut på vägarna för bilsemestrar, vistelser vid sommarstugor och annat som förknippas med härliga sommardagar.

I år ser denna prishöjning dock ut att utebli. I stället har flera medier lyckorusigt rapporterat om att priset pressas ner i sommar. Bland annat för att råoljepriset är mycket lågt.

På Aftonbladets webb kunde man nyligen läsa: ”Så sparar du på att ta bilen i sommar – bensinpriset räddar bilsemestern”. Jag vet att denna text kanske inte gör mig särskilt populär, särskilt inte på en dag som midsommarafton då många tar en tur med bilen för att åka och fira sommarens närvaro med nära och kära.

Men som politiker är det inte alltid min uppgift att vara populär. Som miljöpartist är jag vald till Europaparlamentet för att kämpa för en hållbar planet som våra barn och barnbarn ska kunna leva ett drägligt liv på.

Till saken hör att transportsektorn är en stor del av Sveriges klimatutsläpp, cirka 40 % om man räknar med utrikes transporter. Parallellt med glädjeyran för de låga bensinpriserna slås samtidigt värmerekord på värmerekord.

Tidigare i år var Arktis 25 grader varmare än normalt. På många håll i Sverige hägrar hotet om vattenbrist, något som kan komma att bli mycket värre de närmaste åren med fortsatta temperaturökningar.

I måndags kom till exempel ett nytt skrämmande larm från Antarktis om ovanliga väderfenomen. Ett isberg lika stort som Sverige och Finland håller på att bryta sig loss.

Det är bara några exempel som visar på att klimatförändringarna är här och nu och att det är mer bråttom än någonsin att göra någonting åt det. Till råga på allt beslutar Trump att USA ska lämna det mycket ambitiösa och viktiga klimatavtalet från Paris.

Miljöpartiet tar ansvar i det här läget och visar ledarskap för klimatet. I regeringen genomför vi en klimatoffensiv med flera åtgärder för att minska utsläppen från trafiken. Bränslebytet, Bonus-Malus-systemet som gynnar de mindre miljödåliga bilarna, och flygskatten är delar av klimatoffensiven.

Till klimatoffensiven hör också Sveriges nya klimatlag, Miljöpartiets främsta vallöfte, som ska säkerställa att utsläppen minskar i den takt som behövs. Samtidigt som riksdagen med bred majoritet klubbade igenom klimatlagen kämpar de borgerliga partierna med näbbar och klor för att stoppa bland annat flygskatt och en vägslitageavgift som flyttar godstransporter från väg till järnväg och sjöfart. Det är två mycket viktiga reformer för att minska utsläppen från trafiken.

Skatten på bensin har tidigare höjts, en viktig men inte tillräcklig åtgärd med tanke på de globala oljepriserna. Därför behövs också andra åtgärder.

De låga bensinpriserna är ett kall för oss som vill bromsa klimatförändringarna och skruva upp tempot i klimatarbetet. I Europaparlamentet arbetar vi gröna bland annat för att förbättra tågtrafiken. Vi vill se höghastighetståg, pålitliga nattåg och en övergång från fossila bränslen till förnybara energikällor.

Tyvärr stämmer det vi kunde läsa i Aftonbladets rubrik om bensinpriset – att vi kan spara pengar på att ta bilen. Egentligen ska det ju vara tvärtom – i framtiden ska fler av oss åka kollektivt och med hjälp av förnybara bränslen ta oss till midsommarfirandet.

Det ska vara billigt och enkelt att välja det miljövänliga alternativet. Samtidigt ska det vara dyrt att förstöra miljön. Det är vad Miljöpartiets politik går ut på.

Men vi behöver hjälp på traven. Bland annat behöver även borgerliga partier stötta viktiga klimatreformer. I brist på det behöver medierapporteringen ett klimatperspektiv.

Jag förstår att det är många som längtar efter en skön bilsemester, med det är faktiskt inte alls en god nyhet att bensinpriset är lågt.

Det är snarare på vissa sätt en katastrofnyhet. Rubriker om lågt bensinpris borde följas upp av texter som utreder frågan: Vad behöver i så fall göras för att nå klimatmålen?

Jakop Dalunde