De nya reglerna gäller även för hemarbete

Replik från Arbetsmiljöverket om arbetsgivarnas ansvar vid distansarbete

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2021-08-10

Arbetsgivarens ansvar är oförändrat i de nya reglerna. Våra föreskrifter och allmänna råd ska även i fortsättningen gälla vid hemarbete. Replik från Torben Vincentsen, Arbetsmiljöverket.

REPLIK. Sveriges Ingenjörer hävdar att Arbetsmiljöverket har presenterat ett förslag till nya regler/föreskrifter som inte omfattar distans- eller hemarbete.

Arbetsmiljölagen slår fast att arbetsgivaren alltid har ett ansvar – även vid hemarbete.

Den nya strukturen, som vi utarbetar och som enligt plan börjar gälla sommaren 2023, gör reglerna lättare att överblicka och förstå. Arbetsgivarens ansvar är oförändrat.

Enligt arbetsmiljölagen ansvarar arbetsgivaren för att anställda inte blir sjuka eller skadade. Arbetsgivaren ska samverka för god arbetsmiljö även när medarbetarna arbetar hemifrån. Lagen förtydligas i föreskrifterna.

Reglerna i den nya strukturen blir, som i dag, föreskrifter till lagen. Skyddsnivån förändras inte.

För en hälsosam arbetssituation i hemmet krävs bra dialog mellan chef och medarbetare. Chefen kan ha svårt att få en fullständig bild över arbetssituationen så det ligger också på arbetstagaren att uppmärksamma risker och meddela chefen så att sådana kan åtgärdas.

Våra föreskrifter och allmänna råd ska även i fortsättningen gälla vid hemarbete. Ett par exempel är föreskrifterna om belastningsergonomi och bildskärmsarbete, liksom de om systematiskt arbetsmiljöarbete.

De omfattar hela verksamheten oavsett om den bedrivs på samma ställe, är spridd eller rörlig. Om vissa föreskrifter inte gäller i sin helhet för hemarbete så kompletteras de av andra som gör det.

Föreskriften Arbetsplatsens utformning började gälla den 1 januari i år. Den gäller dock inte fullt ut för arbetsplatser som arbetsgivaren inte kan påverka utformningen av, som vid hem- eller distansarbete.

Det är en anpassning till de praktiska förutsättningarna. Föreskriften kan inte ställa krav på ombyggnad eller andra förändringar i en bostad.

Det är svårt för arbetsgivare att kräva viss utformning i miljöer som de inte råder över/är rättsligt kapabla att bestämma över.

Fastighetsägare kan inte tvingas att anpassa lokaler till våra krav. Sådana regler skulle bli verkningslösa. Däremot kan arbetsgivaren åtgärda den fysiska miljön med sådant som inte kräver andras godkännanden som att tillhandahålla en lampa eller en luftavfuktare.


Torben Vincentsen, ställföreträdande avdelningschef, regelavdelningen, Arbetsmiljöverket


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Följ ämnen i artikeln