Vi behöver mer disciplin i skolan

Lärare: Här är tio förslag till Sveriges nästa skolminister

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2018-10-05 | Publicerad 2018-10-03

Stöket i svensk skola är destruktivt. Vi har varit för mesiga när det gäller ordningsstörande beteenden, skriver debattören.

DEBATT. Den nya skolministern har ett tufft jobb framför sig om den svenska skolans kris ska kunna vändas. Skolan har ett akut behov av stora och genomgripande reformer.

Här listar jag tio förslag på vad som måste stå högst upp på dagordningen:

  • Ny kunskapssyn. Dagens läroplan fick ärva den postmoderna kunskapssynen som präglade 1994-års läroplan. Den måste bort för att ersättas av en syn som accepterar att det finns sann kunskap och att kunskap faktiskt går att förmedla via lärare som katederundervisning. Kunskapsrelativismen är livsfarlig för demokratin.
  • Kunskapskraven. Det måste vara tydligt vad eleverna ska kunna i samtliga årskurser. Eftersom dagens kunskapskrav är så otydliga skiljer sig elevernas kunskaper åt beroende på vilken skola eller vilka lärare de har haft. Det försvårar såväl överlämning som progression. Vi måste våga specificera
    vad eleverna ska kunna, annars kommer deras sociala och kulturella kapital avgöra deras framtid.
  • Lärarutbildningen. Trots alla reformer är den fortfarande djupt undermålig och flummig. Den måste slängas i papperskorgen och ersättas av en ny kort påbyggnadsutbildning för akademiker. En sådan ny lärarutbildning ska innehålla kognitionsvetenskap och metodik, ingen flummig pedagogik.
  • Relevant forskning. Den pedagogiska forskningen är alltför irrelevant för lärare. Dessutom har den ofta en högst tvivelaktig kvalitet. Politik handlar om att prioritera, och nu måste vi börja prioritera effektstudier som undersöker vilka metoder i klassrummet som gynnar elevernas kunskapsresultat.
  • Förstatliga skolan. Den nuvarande styrkedjan är ett haveri. När OECD granskade svensk skola för några år sedan menade de att det var högst otydligt vem som hade ansvar för vår skola. Alla pekade på varandra! Det är inte hållbart. Kommunerna har visat sig vara alltför inkompetenta för att bedriva skola med kvalitet. Friskolorna måste finansieras nationellt.
  • Återupprätta disciplinen! Stöket i svensk skola är destruktivt. Vi har varit för mesiga när det gäller ordningsstörande beteenden. Skollagen måste förändras så att elever som exempelvis begår brott kan stängas av permanent. Alla skolor borde även tvingas att införa konsekvenser för elever som bryter mot ordningsreglerna. Regler utan följder för de som bryter mot dem är nämligen inga regler.
  • Rädda förortsskolorna. Framväxten av vad som närmast kan beskrivas som parallella samhällen måste motas med en kunskapsskola värd namnet. I förorten borde de bästa skolorna finnas med de skickligaste lärarna. För att locka lärare dit bör vi inspireras av Sydkorea, där de ger lärare som söker sig till skolor med sociala problem högre lön, mindre klasser, lägre undervisningstid och garanterad fortbildning.
  • Låt lärarna slippa det sociala ansvaret. I dag skräms alltför många akademiker bort från läraryrket på grund av de alltför betungande mentorsuppgifterna. Lärare ska vara proffs på att förmedla kunskap, inte ta hand om elevernas sociala problem. En kunskapsskola med hög kvalitet är samtidigt det bästa verktyget för social rättvisa – på riktigt!
  • Stoppa digitaliseringshysterin. Trots att det inte finns evidens som visar att generell digitalisering leder till förbättrade elevresultat har den rödgröna regeringen och Skolverket bestämt sig för att alla skolor ska tvingas köpa in digitala verktyg till alla elever inom några år! Det är idioti. De enda vinnarna på den absurda digitaliseringen av svensk skola är IT-företagen, inte eleverna.
  • Fixa den icke-fungerande skolmarknaden. Det svenska skolsystemet är i vissa avseenden oerhört nyliberalt utformat. Till exempel förväntas aktörerna kontrollera sin egen kvalitet genom att själva sätta betyg. Det bäddar för korruption och betygsinflation. För att komma till bukt med detta måste externa examinationer och studentexamen införas omedelbart.

Isak Skogstad, högstadielärare och skoldebattör


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.