Hamburgare och läsk bygger inga vinnare

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2018-08-15 | Publicerad 2015-04-02

Debattörerna: Svartlista skräpmatsproducenter som idrottssponsorer

Snabbmatsjätten McDonald's är en tongivande sponsor till det svenska längdskidåkningslandslaget, Gothia cup och många andra sport- och ungdomsevenemang. Coca-Cola inledde 2013 ett samarbete med Svenska simförbundet. Det innebär ett allvarligt hot mot folkhälsan – Världscancerfonden kopplar tydligt samman skräpmat med en ökad risk för cancer. Därför är det nu dags för Idrotts-Sverige att sätta ner foten och avvisa snabbmat-, läsk- och godisproducenter som sponsorer.

Världscancerfondens första kostråd illustreras med hamburgare, läsk och pommes frites och lyder: ”Undvik mat som ökar vikten”. Det andra kostrådet är: ”ät i huvudsak mat från växtriket”. Och det tredje lyder: ”Begränsa intaget av rött kött och undvik processat kött”.

Totalt sett innebär Världscancerfondens kostråd en kraftfull varning till allmänheten för de stora hamburgerkedjornas menyer.

Enligt McDonald's reklam är man en ”ovanligt stolt sponsor” av längdlandslaget. Men frågan är om inte skidlandslaget har anledning att skämmas över att bli förknippade med McDonald's. Det är svårt att tro att Johan Olssons och Charlotte Kallas fantastiska framgångar vore möjliga om de ofta åt cheeseburgare med pommes frites och drack Coca-Cola.

En rapport från Handelns utredningsinstitut beskriver McDonald's breda satsningar på idrotten och i synnerhet på barn- och ungdomsidrotten. Företaget har exempelvis haft samarbeten med Lilla Göteborgsvarvet och Lilla Midnattsloppet i Stockholm. Arrangemanget Happy Mil, löpartävlingen för de yngre där alla är vinnare, var populära evenemang bland under ett antal år när de genomfördes på många orter runt om i landet. Och när Täby idrottssällskap i sommar arrangerar en friidrottsskola för hundratals barn i åldrarna 7 till 12 år får alla barn en McFlurry-kupong gratis. Det är extra allvarligt eftersom vanor grundläggs tidigt i livet.

Problemet är inte isolerat till Sverige. Coca Cola och McDonald's är huvudsponsorer för OS. Den internationella kritiken mot olämplig idrottssponsring tilltar. Inför sommar-OS i London noterade IOK:s president Jacques Rogge att samarbetet med läskfabrikanter och snabbmatskedjor orsakat en växande kritik och att därför var besluten att förlänga samarbetsavtalen med Coca Cola och McDonald's svårt att fatta.

Coca Cola och McDonald's är rimligen två företag med ett stort ansvar för den tsunami av ohälsa som drar fram över världen. Att läskkonsumtion ökar risken för fetmautveckling bland barn är väl belagt.

I en ny rapport från Mckinsey beräknas de nuvarande ohälsokostnaderna för fetma globalt till nästan 16 000 miljarder kronor per år. Det är lika mycket som totalkostnaden för alla världens krig, terroristattacker och väpnade konflikter tillsammans. Dessutom växer dessa ohälsokostnader mycket snabbt. Om den nuvarande trenden håller i sig kommer varannan vuxen människa i världen att vara överviktig år 2030, enligt Mckinsey.

De stora företagen satsar inte pengar på idrottsarrangemang för att vara snälla. Det görs eftersom den positiva exponeringen är värd mer pengar i ökad försäljning – vilket skadar folkhälsan. Idrottsrörelsen och skräpmatsindustrin är ett omaka par. Idrottsrörelsens trovärdighet drabbas.

Skattebetalarna satsar stora summor på barnidrott för att det främjar folkhälsan. Då är det ohållbart att idrottsrörelsen tar emot reklampengar av företag med en svag hälsoprofil. Folkhälso-, sjukvårds- och idrottsminister Gabriel Wikström (S) bör därför snarast ta initiativet till att Idrotts-Sverige gemensamt svartlistar de stora snabbmat, läsk och godisproducenterna som sponsorer.

Lars Frölander

Claude Marcus

Jonas Paulsson