S backar in i framtiden med ren sossenostalgi

Replik från M om att återförstatliga delar av järnvägsunderhållet

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-01-03

Regeringen styrs för närvarande av gammal sossenostalgi. Valfrihetens skall begränsas, skatterna höjas och nu ska järnvägsunderhållet förstatligas. Det är att backa in i framtiden. Replik från Maria Stockhaus.

REPLIK. Tomas Eneroth har det inte lätt. Han företräder en regering som under sju års tid har varit helt beroende av Miljöpartiet.

I stället för satsningar på hållbara jobb, omställningen av transportsektorn, satsningar på gods och pendlingsflöden riskerar vi nedlagda flygplatser och höghastighetståg. Vi borde vara världsledande i att rusta alla trafikslag för fossilfrihet. Det borde vara självklart att investera pengar där de gör nytta – i underhåll av vägar och järnvägar.

Där vi bygger nytt ska det vara samhällsekonomiskt lönsamt. Regeringen gör precis tvärtom.

Avgående generaldirektören på Trafikverket varnar för sämre vägstandard. Detta i en tid när redan hastigheten redan sänkts på 130 mil statlig väg.

Infrastrukturministerns egen elektrifieringskommission konstaterar att vi knappt har börjar med den helt nödvändiga utbyggnaden för fordon drivna på el, vätgas och biodrivmedel.

Detta ser väljarna som tvingas köra på undermåliga vägar och fryser på stationer i väntan på försenade pendlingståg. Nu gäller det därför för regeringen att visa handlingskraft och dölja den sorgliga verkligheten.

Tomas Eneroth skriver ”att staten skall ta ett ökat ansvar för järnvägsunderhållet”. Det låter ju bra att regeringen – sent omsider – vill satsa på underhåll.

Tyvärr är det som ministern föreslår inte ökad satsning utan trött sjuttiotalssocialism 2.0. Regeringen vill rulla tillbaka utvecklingen.

I stället för att säkerställa sunda och fungerande upphandlingar vill regeringen återförstatliga delar av järnvägsunderhållet. Detta trots att studier visar att detta blir dyrare och sämre.

Regeringen styrs för närvarande av gammal sossenostalgi. Valfrihetens ska begränsas, skatterna höjas och nu ska järnvägsunderhållet förstatligas. Detta är att backa in i framtiden.

Moderaterna vill det rakt motsatta och på allvar öka statens ansvar. Trafikverkets upphandlingar måste bli bättre och statens kontroll att skattepengarna kommer till nytta mer genomgripande.

Vi ska inte möte framtidens utmaningar med att rulla tillbaka gamla och kostsamma monopol. I stället skall vi satsa på teknik och utveckling, rusta och underhålla alla trafikslag och bygga nytt där det ger mest nytta för jobb och pendling.

Moderaterna satsar 20 miljarder mer än regeringen på järnvägsunderhåll och 13 miljarder mer på vägunderhåll kommande planperiod. Detta i kombination med bättre kostnadskontroll och att inte slänga iväg 400 miljarder på helt onödiga höghastighetståg kommer att göra skillnad för människor.

Det saknas inte pengar till infrastruktur kommande planperiod. Vi har alla möjlighet att bygga Sverige hållbart och starkt. Men då måste vi byta ut en regering som sätter färdslag mot varandra, låter vägar förfalla och vill backa in i framtiden.


Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson (M)


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.