Samarbeta med oss kring alkohol och unga

Facebook i replik om langning via konton i sociala medier

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2020-03-17 | Publicerad 2020-03-12

Facebook och Instagram speglar vårt samhälle. Om något sker i den fysiska världen, händer det med stor sannolikhet också hos oss, skriver Sam Rihani och Christine Grahn, Facebook Sverige, i en replik om försäljning av alkohol i sociala medier.

REPLIK. Låt oss börja med att vara tydliga: Vi har inget intresse i att våra plattformar missbrukas i syfte att sälja alkohol i strid med lagen, och vi tar bort den typen av innehåll när vi får vetskap om den.

Vi har arbetat med den här frågan, i synnerhet det senaste året, och har i samband med det träffat representanter från bland annat Systembolaget, Tullverket och IQ. I somras uppmärksammade också Aftonbladets reporter Robert Aschberg oss på en brist i våra regelverk som behövde åtgärdas, något vi är tacksamma för.

Allt innehåll på våra plattformar styrs av regler som vi också bevakar efterlevnaden av. Reglerna för kommersiellt innehåll, i exempelvis köp- och säljgrupper, förbjuder försäljning av alkohol.

Våra annonsregler kräver att alla annonsörer som riktar sig mot användare i Sverige också följer svensk lag, och våra system förhindrar att personer under 25 nås av riktade annonser kring alkohol.

Efter att bristen i våra regelverk åtgärdats, tillåts nu inte heller försäljning mellan privatpersoner via inlägg på personliga konton.

Facebook har haft några tuffa år – men tack vare dessa erfarenheter har vi förändrat synen på vår roll i världen. Vi är inte längre samma företag som vi var för några år sedan.

Vi är ödmjuka inför det faktum att vi har ett stort ansvar för dem som använder våra plattformar. Vi har även investerat många miljarder i ny teknologi och i att trefaldiga antalet människor som arbetar med trygghet och säkerhet.

Så varför finns problemet kvar?

Delvis för att problemet inte är tekniskt, utan mänskligt. Människor hittar ständigt nya sätt att kringgå reglerna och komma undan lagen. Det fenomenet är äldre än internet.

En av grundprinciperna med sociala medier är att människor fritt kan dela innehåll, utan förhandsgranskning. Varje dag delas hundratals miljoner inlägg. Det innebär att Facebook och Instagram speglar vårt samhälle. Om något sker i den fysiska världen, händer det med stor sannolikhet också hos oss.

Vi som företag kommer aldrig att kunna stoppa ungas efterfrågan på alkohol. Vi fortsätter med vårt konstanta arbete med att stänga ner konton med otillåtet innehåll allteftersom det dyker upp nya, men vi måste se detta som en fråga större än internet.

Vi vill samarbeta kring denna viktiga fråga. Medan andra har expertkunskap kring hur man bäst kommunicerar kring riskerna med alkohol, är styrkan med våra plattformar att det går att nå dem som behöver det bäst – exempelvis unga som uttryckt ett intresse för alkohol – med riktade informationskampanjer.

Vi vill ta tillfället i akt att upprepa vår inbjudan till ett sådant samarbete och till ett nytt möte kring hur ett sådant gemensamt initiativ kan se ut.


Sam Rihani, Country Director för Facebook Sverige
Christine Grahn, Public Policy Manager för Facebook Sverige


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.

Läs fler artiklar i ämnet här