Kritiken mot leksaksjättens utbud

”Hyllorna är fulla med blonda, blåögda dockor”

Uppdaterad 2020-08-21 | Publicerad 2020-08-20

Vita, smala, blonda och blåögda. Så ser dockorna ut bland utbudet på Lekia, något som väckt kritik.

– Varför kan inte alla barn få samma känsla när man kliver in i en leksaksaffär? Säger en anonym kvinna som besökt en av kedjans butiker.

I ett inlägg på Facebook skriver en kvinna, som vill vara anonym, om bristen på mångfald bland leksakerna i leksaksbutiken Lekia. I ett klipp hon lagt upp ser man hyllor fyllda med blonda dockor.

Hur speglar det vårt samhälle? Vilka känslor tror ni skapas när ett afrosvenskt barn kliver in i en leksaksaffär och ingen leksak speglar barnets utseende och som kan identifiera sig med?

När hon ifrågasatte utbudet i butiken fick hon som svar att det är chefen som bestämmer vad som köps in.

”Kan vi alla efterfråga dockor som inte är vita, smala, blonda och blåögda dockor? Tydligen är det butikerna som bestämmer om vad som ska köpas in. Det handlar inte endast om afrosvenska barn utan man tar bort möjligheten även för vita barn att köpa en svart docka. Möjligheten att visa sina barn om mångfald och attityder tidigt ålder. Kan vi tillsammans se till att skapa en leksaksaffär som representerar vårt samhälle?”.

– Det handlar inte om såvida det finns bruna eller svarta dockor i Sverige utan det handlar om att utbudet är väldigt smalt i butikerna. Varför ska jag behöva springa runt i olika leksaksaffärer? Varför kan inte alla barn få samma känsla när man kliver in i en leksaksaffär? Varför erbjuder inte samtliga leksaksaffärer samma möjligheter till alla? säger kvinnan till Aftonbladet.

”Brist på mångfald skapar samhällsproblem”

Aysha Jones är initiativtagare till Black Lives Matter Sweden. Hon berättar hur barn påverkas av brist på mångfald i utbudet av leksaker och varför avsaknaden av exempelvis svarta dockor är problematiskt.

– När barnen går in i en leksaksbutik så kan de inte se sig själva i leksakerna som man leker med. Redan där kan barnet få känslan av att man är annorlunda och inte värd att återspeglas. Dockor är ju skapade för att vi ska känna igen oss, det är en leksak som representerar oss. När det då inte finns en docka som representerar någon som är svart så börjar man direkt tänka att det är något fel på mig.

– Det har blivit bättre i leksaksbutiker men det saknas fortfarande en del representation. Näringslivet säljer produkter efter vad den rådande vithetsnormen tycker är snyggt, gulligt och fint.

Utbudet gör att barn lär sig att vitt är ”rätt och bra”, och att motsatsen är ”fel och dåligt”, menar Aysha.

– Med dockor blir det extremt tydligt. Det är bara att se på dockexperimentet man gjorde där barn fick välja mellan en ljus och en mörk docka. De pekade ut den ljusa som god och den mörka som ond.

Detta lägger grunden för hur vi ser på människor i vuxen ålder.

– Barnen är som vi vet alla vet lättpåverkade, det är ingen nyhet att rasismen börjar i barnsben. Man kan tycka att det bara en leksak, att det inte är värsta grejen, men det är de här små fröna som gror som sedan blir en hel skog av hat. Brist på representation och på mångfald skapar fler samhällsproblem än man förstår.

Aysha.

Aminata, som är en av dem som driver forumet ”Föräldrar till afrosvenska barn”, berättar att leksaksutbudet är en ständig diskussion bland medlemmarna.

– Det är en av sakerna som föräldrar vill ha tips om: Var hittar jag de böcker med barn som är afrosvenska, var hittar jag dockor som är svarta eller bruna?

– Det är svårt för föräldrar att hitta dessa leksaker. En i gruppen som letat efter material till sina barn startade upp eget när hon såg behovet. Om du är vit förälder till vita barn så behöver du inte ens tänka på detta.

Lekia svarar på kritiken

Baldvin Georgsson, vd Lekia Sverige, har tagit del av den framförda kritiken. Så här svarar han i ett mejl till Aftonbladet Family.

”Utbudet av dockor från de stora leksaksleverantörerna påminner till stor del om det som personen beskriver. Det Lekia centralt har gjort är att vi har tagit in ett eget sortiment av dockor. Detta kommer konsumenterna att märka av under hösten. När jag går en runda i vårt eget Showroom på huvudkontoret utanför Malmö, ser jag att vi numera har en betydligt större bredd i docksortimentet. Bifogar några bilder så du ser hur vi tänkt. Nu gäller det för oss att se till att det även syns i våra butiker också”.

Aftonbladet Family har tagit del av bilderna på det nya sortimentet.


  Prenumerera på Familys nyhetsbrev

Aftonbladet Family har skapat ett nyhetsbrev med erbjudanden, veckans snackisar och bästa krönikor. Klicka här för att få del av detta kostnadsfritt varje tisdag!

ANNONS

Populära produkter för den lilla:

I samarbete med

Prisjakt.nu

Följ ämnen i artikeln