Storbritannien vill förbjuda ”likes” för barn

Vill ta bort funktioner på Facebook, Instagram och Snapchat

Publicerad 2019-04-17

Som många sociala medier är utformade uppmuntras barn till att hålla sig aktiva på plattformar som Facebook och Instagram. Nu vill den brittiska motsvarigheten till Datainspektionen råda bot på detta, bland annat genom ett förbud mot ”gilla”-funktionen.

Brittiska motsvarigheten till Datainspektionen, Information Commissioner's Office (ICO), vill att man ska förbjuda like-knappar på sociala medier som Facebook och Instagram för de som är under 18 år. Förbudet ska även beröra Snapchats ”streaks”-funktion, en funktion som motiverar användarna att snappa med sina vänner i flera dagar i sträck.

Helt enkelt vill man ta bort de funktioner som uppmuntra användarna till att engagera sig på plattformarna och hålla dem aktiva online, skriver The Guardian.

Dessa förslag ingår i 16 andra riktlinjer utformade av ICO som plattformarna ska ansvara för att verkställa. Några av dessa är följande:

  • Att standardinställningen för barn är ”hög integritet” om det inte finns en bra anledning till något annat.
  • Begränsning i hur barns personuppgifter samlas in, används och delas av företag.
  • Att geolokaliseringsverktyget ska vara avstängt – ska det vara påslaget ska det synas mycket tydligt.
  • Riktade annonser och personligt innehåll ska avaktiveras om det inte finns någon anledning till motsatsen.
  • Barn bör få veta om de övervakas av sina föräldrar när de använder tjänsterna.

– Den övergripande kodexen ska vara att barnets bästa ska vara en av de viktigaste faktorerna vid utformning och utveckling av webbtjänster, skriver ICO i ett uttalande.

Kan få böter om de bryter not reglerna

Dokumentet med riktlinjerna handläggs fram till och med den 31 maj, Därefter ska ICO utarbeta en färdig version som ska presenteras för parlamentet. De förväntar sig att kraven kommer att träda i kraft före årets slut.

I dokumentet skriver ICO att de företag som inte följer riktlinjerna kommer att ha problem att bevisa att överensstämmer med EU:s sekretessregler för GDPR och att de därför har befogenheten att agera mot dem. Företagen kan därmed få böta upp till fyra procent av deras globala omsättning om de inte följer riktlinjerna.

ICO har samlat in synpunkter från bland annat föräldrar, barn, apputvecklare, och akademiker för att jobba fram dokumentet.

– Detta är den uppkopplade generationen. Internet och alla dess underverk är hårdvaran i deras vardag. Vi ska inte behöva förhindra att våra barn använder internet, men vi måste kräva att de skyddas när de gör det – vilket de här riktlinjerna gör, säger Elizabeth Denham, vid ICO, till The Guardian.