Mejla

Nina Campioni

Publicerad:

Det är hög tid att vi skäper till oss

Campioni: Har vi blivit så avtrubbade att vi inte orkar tänka kritiskt?

Publicerad:
Nina Campioni skriver om vikten av att inte gå på allt som visas i sociala medier som Youtube och Instagram.
Foto: TT
Nina Campioni skriver om vikten av att inte gå på allt som visas i sociala medier som Youtube och Instagram.

Youtube-mamman kanske är världens bästa mamma.

Men det vet inte du. Eller jag.

Redan när min dotter var stor nog att hon fick lov av sina dåliga föräldrar att klicka runt på diverse video-appar, ja okej Youtube, så började jag försöka att hamra in det här med källkritik. Kanske var det där klippet lite mixtrat med, kanske har den där personen inte grön hy egentligen, kanske kan det vara så att man speedat upp tiden när de åker den där rutschkanan, den är nog inte lika snabb i verkligheten. Och så vidare. Allt för att hon så tidigt som möjligt skulle lära sig något om kritiskt tänkande, att inte bara köpa allt hon ser rakt av.

Det kanske låter cyniskt och tråkigt men jag är rätt säker på att källkritik är viktigare än någonsin. Man kan ju ibland i naiva stunder tro att vi är rätt bra på det här i Sverige. Att de flesta ändå har lite vett och vanligt bonnförnuft och liksom klarar att se igenom fake news på Facebook eller kan sätta upp ett finger i luften när någon slänger sig med något vagt i en diskussion på jobbet. Men så slog det mig i ansiktet i helgen. Herregud, vad fel jag har.

Jag och mina barn befann oss på ett badland. I poolen var det fullt av barn som lekte och föräldrar som hade koll på sina barn men också njöt av värmen i barnpoolen. Mitt i högen av alla badande kroppar befann sig en så kallad Youtube-familj. Ni vet en sån som lägger upp vloggar och låter oss tittare följa med dem i deras vardag och ofta på olika challenges. Inget konstigt med det, det är en del av medielandskapet numera. Det knasiga inträffade när en mamma fick syn på denna familj. Ögonen spärrades upp, kinderna blossade. Hennes son fick gå före som en slags sköld när hon dök på familjen med superlativ. Sonen älskade familjen. Han var deras största fan. Enligt mamman. Sonen verkade mest besvärad och plaskade snabbt vidare med sina plastbåtar. Kvar stod mamman och lyste med ögonen. Plötsligt hörde jag henne säga “du är en otrolig mamma, verkligen fantastisk”. Och då fick jag bita mig själv i läppen för att inte ta ett skutt och göra en bomb rakt emellan dem. Nu är säkert den här Youtube-mamman en superbra mamma. Det säger jag inget om. För jag vet inte. Problemet är: det vet inte den här fan-mamman heller. Och jag blir livrädd. Hur kan det vara så att en vuxen människa med egna barn tror rakt av att det hon ser på Youtube är sant och äkta?

Vad vet hon om vad som sker när kameran är avstängd.

Det slår mig att vi är vuxna människor som går omkring och tror att bilderna som läggs upp på Instagram eller filmerna som läggs upp på TikTok är hundra procent verkliga. Att alla influencers är äkta. Skitsamma om de använder FaceTune för att redigera ansiktet, tre olika filter och ibland till och med använder Photoshop för att låtsas som att man är i en helt annan stad. Det finns ingen källkritik på sociala medier: om någon visar upp en version av sin vardag så betyder det att den bilden är sann. Jag känner att vi borde ha lärt oss så pass mycket om sociala medier att vi förstår att: Det som visas upp på Youtube är vad vloggaren bestämt sig för att visa för oss. Inte hela sanningen.

Eller är det helt enkelt så att vi inte längre bryr oss om vad som är sant? Har vi blivit så avtrubbade av vår samtid med ljugande världsledare, skylla-ifrån-sig-mentalitet och dystopier att vi bara inte orkar tänka kritiskt? Kanske kan det vara så att det är skönt att bara få låtsas som att någon annan lever ett fantastiskt liv och där vi kan få lite av den glansen bara genom att kolla lite klipp på datorn och sen drömma om att man själv, kanske en dag, också kan bli en sån där supermamma helt utan problem i livet?

Oavsett vilket så är det lika deppigt och hög tid att vi skärper till oss!


  Prenumerera på Familys nyhetsbrev

Aftonbladet Family har skapat ett nyhetsbrev med erbjudanden, veckans snackisar och bästa krönikor. Klicka här för att få del av detta kostnadsfritt varje tisdag!

Av: Nina Campioni

Publicerad:

LÄS VIDARE

Prenumerera på Familys nyhetsbrev

Krönikor, läsarhistorier och experternas tips relaterade till föräldraskap och barn.

Publicerad:

MER OM FAMILY