”Alla löppass kan anpassas efter din förmåga”

Josefine Swärm och Sara Wiss om de nya avsnitten av podden ”Spring så snackar vi”

Av: Johanna Björklunds

Publicerad:

Har du ibland tänkt att du skulle vilja ha en PT som peppar när du springer?

I löparpodden ”Spring så snackar vi” får du två!

Här berättar löpcoacherna Josefine Swärm och Sara Wiss vad du får i de nya avsnitten.

Ni har redan släppt sex avsnitt av träningspodden ”Spring så snackar vi” – nu kommer nya pass. Vad får jag i dessa?

– Vi har skapat tio helt nya pass där vi varierar korta och snabba intervaller med lite längre tröskelintervaller. Det finns också några pass som skiljer sig från de andra och som riktar in sig mot dig som är helt ny, dig som nyligen fått barn eller dig som är på väg tillbaka från en skada. Vi skulle säga att mixen är större den här gången och du kan själv välja vilken typ av pass som passar dig bäst.

Så jag måste inte ha kört de tidigare passen innan jag hoppar på dessa?

Nej, det går jättebra att hoppa in och köra de nya passen då de är helt fristående från de första sex passen. Bland de nya passen finns dock tre pass, efter graviditet och nybörjare, som hänger samman med varandra och där du med fördel kör alla tre.

Hur lång tid tar ett träningspass med podden?

– Alla pass ligger mellan 35-45 minuter med uppvärmning och nedjogg.

Det verkar vara mycket intervaller, det låter jobbigt, hur tuffa är de här träningsprogrammen?

Vissa av de nya passen är tuffare och en vidareutveckling av de vi kört tidigare medan andra är betydligt lättare rent konditionsmässigt. Vi har exempelvis ett avsnitt om rehabträning och tre avsnitt för dig som är nybliven mamma och som vill börja träna. Men alla löppass kan anpassas efter din förmåga. Alla som lyssnar och springer intervaller med oss kommer utgå från en ansträngningsskala vilket gör att alla kommer springa i helt olika tempon, men ändå uppleva samma ansträngningsnivå.

Hur snabbt efter en förlossning kan man börja med löpning?

– Den allmänna rekommendationen efter en okomplicerad förlossning är cirka 12 veckor. Det är också bra om man varit på sin efterkontroll hos barnmorskan och fått klartecken att träna igen. Dock finns det ingen magisk tidsperiod som kommer göra dig fullt redo. Vi pratar mycket om att ha en skonsam progression och att inte köra på för hårt eller snabbt oavsett om det gått 6 veckor eller 6 månader. Att gå raska eller långa promenader med vagn kan ses som ett första steg tillbaka till löpningen. Och det kan man ju bra börja med tidigare.

Vad är annars fördelarna med löpning som träningsform?

– Allt du behöver är ett par bra löparskor. Det finns inga trösklar på vägen som det kan göra med andra träningsformer. Sen älskar jag löpningen och dess enkelhet. Att springa är något som de allra flesta bemästrar på ett eller annat sätt. Är man ny kan man ta sig ut och kombinera gång med lätt jogg. Sen jobbar man successivt upp farten och distansen, säger Josefine.

Vad är erat bästa kom i gång-tips till den som är nybörjare?

Starta långsamt. Det finns ingen mening med att köra igång för hårt. Leder, ligament och muskulatur behöver vänja sig med den belastning som löpning innebär. Även om du känner att du orkar mer så ska du hellre hålla igen till en början, både vad gäller fart och längd på passen. Och håll utkik efter podden framöver – det kommer pass som är perfekt för dig som är nybörjare!

HÄR HITTAR DU ALLA PODDAVSNITT

Avsnitt 1: Bli en bättre löpare – på 20 minuter
Avsnitt 2: Intervallpasset som gör dig snabbare
Avsnitt 3: Klassiska superintervaller för bättre flås
Avsnitt 4: Fartlek – enkelt och roligt
Avsnitt 5: Styrka för löpare
Avsnitt 6: Backintervallerna som håller dig skadefri

DEL 2: NYA AVSNITT
Avsnitt 7: Bli snabbare på milen
Avsnitt 8: Gör dig redo för halvmaran

Sara Wiss och Josefine Swärm är båda löpcoacher och peppar dig genom träningspassen i podden ”Spring så snackar vi”.
Foto: Stefan Lindqvist
Sara Wiss och Josefine Swärm är båda löpcoacher och peppar dig genom träningspassen i podden ”Spring så snackar vi”.
Publicerad: