Strunta i halvmesyrer – bygg ett nytt operahus

Claes Wahlin om ett spännande förslag

Än en gång har nu projektet om en ny opera i det gamla operahuset vid Gustav Adolfs torg aktualiserats. För sex år sedan anslogs 2 miljarder för en extrascen, bättre repetitionslokaler och scenteknik. Beloppet säkrades i 2013 års penningvärde, vilket i dag enligt Fastighetsverket innebär en kostnad på 3,5 miljarder.

Det här är små belopp i en statsbudget, men eftersom det handlar om kultur och vi är i Sverige, så anses plötsligt beloppen stora. Eftersom det inte är ett nybygge, så lär det vara omöjligt att locka privata sponsorer.

Vad man inte får med denna renovering är: en bredare scen, toppmodern scenmekanik, tillräckliga repetitionslokaler eller plats för de förråd och arkiv som i dag ryms ute i Gäddviken.

Projektet är en halvmesyr, minst hälften av de anslagna medlen kommer att gå till nödvändiga renoveringar för att förbättra arbetsmiljön. Den förbättrade scenen kommer endast marginellt möjliggöra samproduktioner med andra operahus.


Sedan länge finns det ett färdigt förslag på ett nytt opera­hus, Masthamnsoperan, att placeras nedanför ­Fåfängan vid vattnet. Det är ett hus som skulle bli det ­modernaste operahuset i Europa (just nu är Göteborgs­operan det), med bred scen, modern teknik, en salong där sikt och akustik fungerar från alla platser (vilket inte är fallet på Kungliga Operan). Miljöeffekterna minskas radikalt, allt ryms, inga dagliga transporter till Gäddviken.

Man ska inte underskatta den demokratiska dimensionen – inget guld, inga höga marmortrappor som i dag avskräcker en och annan besökare. Ett modernt operahus är en turistmagnet – operaturister är en penningstark grupp – och det blir möjligt att attrahera privata sponsorer. Om man lyckades hitta sponsorer för bygget av Kungliga musikhögskolan, så borde det vara än lättare med ett operahus.

Jag möter ofta frågan om vad man i så fall ska göra med det gamla operahuset. Svaret är enkelt. Låt Drottningholmsteatern använda huset på vintern, spela musikaler, släpp in dans och annan scenkonst.

Förutsättningen är givetvis att stadens och landets politiker inser att operakonsten kräver ett modernt scenhus. Opera är i dag mer populär, bokstavligt talat, än någonsin tidigare. De operaproduktioner som görs i Göteborg är av vida högre halt än de i Stockholm.


Den projekterade kostnaden för Masthamnsoperan är en halv eller i dag kanske en miljard dyrare än renoveringen av Kungliga Operan. Om regeringen säger ja till ombyggnaden, stängs huset i fyra år från 2023. I bästa fall säger regeringen nej och kräver en utredning om ett nytt operahus parallellt med blott nödvändiga renoveringar av det gamla.

Vad säger de om Stockholm – Capital of Scandinavia?

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.