Nu uppstår en krater i svensk underjord

Mattias Kling sörjer nedläggningen av hårdrockstidningen Close-Up magazine

När något institutionellt för givet-taget och alltjämt närvarande hipp som happ försvinner, omges storyn ofta av högtravande gravskrifter om relevans, betydelse och influens.

Jag är ledsen – men det här blir ännu en sådan text. För när Close-Up Magazine efter 28 år i genremusikens tjänst nu stänger tidningsverksamheten innebär det inte bara att Sverige mister en röst som sedan dag ett har tagit den ofta så förbisedda subgenrebrokiga hårdrocken på största allvar. Det är också som om en av mina närmaste vänner har tvingats ner i graven.

Vem ska nu ge mig initierade tips om okända obskyrband jag inte visste att jag hade som nya favoriter? Finns det någon annanstans i svenska tryckta medier jag kommer få ett fläskigt uppslagsreportage med exempelvis Devourment som kvällsläsning? Vem kommer nu att via 18 sidor tipsa mig om USBM-låtar jag måste höra innan jag dör?

Det sorgliga svaret: Troligtvis ingen.

220 nummer blev det. 203 av dessa har jag, på ett eller annat sätt, haft förmånen att bidra till. Här formades det som i dag är jag. Det som ständigt utvecklades, inspirerades och berikades av ett kunnande och en brinnande entusiasm vars frånvaro lämnar en krater i den svenska underjorden.

Tack, Close-Up Magazine.

Tack, Robban Becirovic.

Rest in power.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln