Micke Nyfiken – en smakstart för poddjätten

Patrik Syk ser hur Amazon närmar sig den svenska poddmarknaden

Audible är en av världens största och äldsta plattformar för digitalt ljud. Grundat så tidigt som 1995 men sedan 2008 uppköpt av Amazon har Audible i dag världens största katalog med ljudböcker. På senare år har dock gränserna för innehållet suddats ut något och en allt större tyngdpunkt läggs på podcastformat.

När Audible nu lanserar i Sverige är det också frontat av just en originalpodcast, Curious with Micael Dahlen. ”Deras idé var för bra för att tacka nej till. Jag hade tänkt tanken att starta en podcast många gånger tidigare men kände egentligen inte att jag hade tid”, berättade ekonomiprofessor Dahlén när han intervjuades av Audibles innehållschef Sean McManus när podcasten lanserades.

Ja, det är klart att det är svårt att tacka nej när ett av världens största medieföretag hör av sig och vill göra något kul. Och kul blir det faktiskt också. I de första avsnitten stillar Dahlén sin nyfikenhet kring saker som att konsumera media på 1,5 gånger hastigheten och om vi verkligen behöver pengar. Till sin hjälp har han bland annat världens främsta neurolog och den europeiska centralbankens president. Jo jag tackar jag, man förstår ju att det plötsligt dök upp lite plats i höstschemat.

Men Audible är inte bara Audible. Audible är också Amazon som hastigt, lustigt och lite från sidan smyger in och smakar lite försiktigt på den svenska mediemarknaden. Att podden sedan görs på engelska och presenteras som ett innehåll för en global satsning kan säkert stämma men att den sammanfaller med en lansering på den svenska marknaden är givetvis ingen slump.

Som en vithaj som cirkulerar runt en nervöst paddlande knubbsäl har ju Amazon under de senaste åren strukit hotfullt runt de skandinaviska länderna som ett outtalat löfte om att snart är det vår tur. Nej, inte ens jag är så konspiratorisk att jag tror uppätningen av den skandinaviska sälen börjar med Curious with Micael Dahlen, men i mitt huvud hör jag ändå hajen viska: vi har inte glömt er.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.