Feghet orsak till SAS-haveri

Drog in tidning efter högerkritik mot artikel om...högerextremism

Per Svensson.

I helgen drog SAS in hela upplagan av sin gratistidning Scandinavian Traveler. Anledningen var att det senaste numret innehöll en artikel av stora journalistpriset-vinnaren Per Svensson om nordisk högerextremism, som fick norska Frp att reagera. Mest rasade partiets vice ordförande Per Sandberg, som blev känd när han ville förbjuda romer att resa in i Norge - i praktiken en sorts etnisk kontroll.

SAS agerande är egentligen inte så förvånande. Scandinavian Traveler är ett reklamblad, och såna är alltid extremt slätstrukna produkter. Det förvånande är egentligen att redaktörerna på reklambyrån OTW valde att publicera en text om ett så brännande aktuellt ämne.

Men den här historien är ändå en varningsklocka.

Allt fler riktiga medier experimenterar i dag med att ge annonsörerna större makt över innehållet. Förebilden är The Guardian som startat ett samarbete med livsmedelsjätten Unilever med exakt samma upplägg som Scandinavian Traveler. Det sponsrande företaget ska, i alla fall utåt, inte påverka inne­hållet, men har i praktiken all makt.

Behandlingen av Per Svensson visar exakt vilken sorts journalistik vi kan vänta oss med sponsrad journalistik. Om något hotar att skrämma bort en enda kund (även om det är en inbiten romhatare) så tar det stopp.

Med andra ord: anpasslig, osjälvständig och helt ryggradslös.

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturchef Karin Petterson guidar till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.

Följ ämnen i artikeln