Därför betalade Spotify 100 miljoner dollar för Joe Rogan

Företaget stärker sin plats som ljudplattform nummer ett

Av: Patrik Syk

Publicerad:
Uppdaterad:

Detta är en kulturartikel som är en del av Aftonbladets opinionsjournalistik.

Joe Rogan leder det mycket populära programmet ”The Joe Rogan experience”.
Foto: AP
Joe Rogan leder det mycket populära programmet ”The Joe Rogan experience”.

100 miljoner dollar. Så mycket betalade nyligen Spotify den mycket populäre programledaren Joe Rogan för att få exklusiv tillgång till hans omåttligt populära intervjuprogram, ”The Joe Rogan Experience”. Det är givetvis den högsta summa som någonsin betalats ut för licensering av en enskild podcast och det kanske starkaste anspråket hittills för den svenska streamingplattformens plats på den globala podcasttronen.

Det är ju en utveckling jag berört flera gånger tidigare i den här kolumnen. Samtiden höll på att komma ikapp den allt spretigare ekologin av rss-flöden, alltså ungefär prenumererade poddar, och det blev allt svårare att bortse från plattformar som youtube i debatten om podcastformatets framtid. Det berodde kanske främst på just ”The Joe Rogan Experience”, som under många år varit både en streamad videoprodukt och en rss-distribuerad ljudpodd.

Däremot fanns den inte på Spotify, något helt säkert har varit en sten i skon för företagets ambitiösa omställning från ren musiktjänst till en mer allmän ljudplattform. En sten i skon som alltså kostade nästan en miljard svenska kronor att bli av med.

Men Spotify var ju redan störst. Hur mycket kunde de egentligen vinna på att buda hem en sådan dyrgrip? Ja, till att börja med så steg Spotifys aktier i värde med totalt 24 miljarder samma dag som förvärvet offentliggjordes. Dessutom får de nu en innehållsmässig draghjälp som de knappast kunnat skapa själva. För nästa gång Elon Musk röker braj offentligt eller Edward Snowden bestämmer sig för att intervjuas från sin exil så är det på Spotify de kommer göra det. Dealen gäller nämligen exklusivitet även över youtubeinnehållet, eller ja det mesta av den i alla fall.

Så tycka vad man vill om Joe Rogan eller om Spotify för den delen, och det finns en hel del man kan tycka här. Men känslan är att just den här affären kommer ses tillbaka på som ett av de absoluta dråpslagen mot ett redan kämpande rss-universum.

Publicerad:

LÄS VIDARE

Kultur

Prenumerera på Kulturens nyhetsbrev

Aftonbladets kulturredaktion guide till veckans viktigaste kulturhändelser och mest intressanta idédebatt.